Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av topejas
Tänkte se ifall det är min som drar onormalt mycket eller om det är normalt för bensinmotorn T4..

Har ägt bilen i snart 1år och det blev en bensin pga. Priset för diesel vid tidpunkten och att det kändes mer "säkert" med en bensin då.

Jag har en tank på 55l och jag kommer i snitt 53 - 60 mil på en full tank.

Kör majoriteten i stadstrafik och enstaka tillfällen på 70-90väg och motorväg per tank.

Är som oftast den snittar 1 - 1,1 per mil.

Åker jag bara motorväg/landsväg (70% m-väg och 30% l-väg) så snittar jag runt 0,75 - 0,8

Är det en rimlig förbrukning? Skulle jag dra ner avsevärt på genomsnittet med en diesel i och med att jag åker 70% av all tid i stadstrafik?

Har tänkt tanken ett flertal gånger då dieselpriset varit under 2kr i skillnad per liter..
Användarvisningsbild
av S65D
Jag tycker det låter som höga siffror för stadskörning. De för motor- och landsväg lät närmare vad jag brukade snitta i S90 T6. Körde jag bara i stan brukade jag hamna runt 8,2-8,6 l /100 km. Annars låg jag runt 6,7-7,1 l /100 km när körningen var mer blandad. Givetvis hade du kommit ner i förbrukning med en diesel. Körde en S90 D4 AWD och snittade runt 6,5 l /100 km av blandad körning. 11 l /100 km och 190 hk är inte helt kul. Tråkigt nog är inte T4:an speciellt effektiv.
av least
Det som mest påverkar denna typ av förbrukning är den egna körstilen.

I stadstrafik är det stoppen som verkligen påverkar förbrukningen.
Det är närmare två ton som ska upp i fart efter varje korsning och rödljus.
Kolla upp hur mycket bromsoken ligger på... För det gör de, mer eller mindre, om bilen är mer än ett par år :-)
Sen är det definitivt skillnad i rullmotstånd på olika typer av däck, spelar märkbar roll på landsväg i låga och måttliga hastigheter
Användarvisningsbild
av Derank
Normalt skulle jag säga, och allt beror på körstil, jag hade en 2012 V70 T4F och den kunde komma upp i 1,3 på bensin utan problem. kör idag en XC60 D4a awd auto och vintertid kan jag lätt komma upp i 1,5
av Axii
Kör en V60 2019 D3 manuell, inget monster på något sätt men har inget behov av det. Snittar runt 0,5-0,6 blandad körning och kom ner till 0,46 på riktig långkörare förra sommaren.

I ditt fall låter det väl ändå hyfsat rimligt, stor bil, automat och körstil som påverkar såklart.
Användarvisningsbild
av bem
Jag har visserligen en V90 T6 (Recharge) och den är törstig i stadstrafik när man kör på bara bensinmotorn (typ när man tömt hybridbatteriet och får köra på bara bensinmotorn) men helt OK på landsvägskörning (här i mina trakter är det bara 80 km/h på landsvägarna). I 80 km/h är det ingen fara med förbrukningen ens med en T6:a bensin.
Körstil, hastighet och om man kan hålla jämn fart och inte behöva bromsa in och accelerera så mycket är nog det som enl. min erfarenhet påverkar mycket. Sen är en V90 tung, många kilon som skall fram på vägen. Den går att köra snål(are) men man får inte ha för bråttom. Vissa däck är mer lättrullande, men såna kan å andra sidan ev. slitas lite snabbare (har jag hört). Hade en V70 diesel tidigare, den var trevligare på det viset att besök på macken blev inte så ofta för tankning. Mycket snålare på bränslet. Men nu anses de ju "miljöbovar" dieselbilarna (å min som var "miiljöbil" när den var ny och uppfyllde högsta Euro klassningen då...).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Låter som att det ändå är rimliga siffror tyvärr..

Verkar nästan som att en diesel i jämförelse skulle sänka mina kostnader en hel del mao..

En annan fråga gällande ljudnivå i kupén

Är det någon som har märkt någon skillnad på ljudnivån i en vanlig V90 och en Cross Country modell?
Jo, låter rätt så rimligt. Min T5 från 2017 drar också 1,1-1,3l/milen i stan. Ren landsväg tar den ca. 0,7l/milen vid lugn körning.
En Diesel kommer ev. ner lite i förbrukning men misstänker att avgassystemet kommer tar stryk av så mycket korta sträckor...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]