Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sarasjo
Har ett problem, felkod 232.
Så får för mycket eller lite med bränsle. Bytt lmm, bytt Packningar i motorn, allt såg bra ut där, tändstift och tändkablar.
Jag släcker felkoden kör 4-8 mil så tänder sig lampan igen. Sprayat med startas men finner inga läckage i motorn.

Vart fortsätter jag söka efter fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är förmodligen en läcka någonstans mellan LMM och Lambdasonden. Lambdasonden ger då fel signaler till ECU som då tror att bränsleluft blandningen är fel.
av Sarasjo
Vi hittade 2 slangar som va spruckna så finns säkert fler för dessa bytte vi. Fundera på rökmaskin för att kolla läckage???
Användarvisningsbild
av lennarte
Funkar säkert. Har dock aldrig provat. Bytte toppackning på min 745-a nyligen (se annan tråd) och där var det "megaläck" på grenrörspackningen. Jösses så tyst bilen blev. Man hör vinddraget och däck ljud numera....
av Sarasjo
Vi har haft isär och bytt Topplockspackning, Ventilkåpspackning och Insugspackning, gjordes samtidigt för 2 månader sedan när kamremmen byttes. Lambda lyst innan så blev ingen skillnad. Dock tystnade visslande för Insugspackningen va kass.
Bytte då även tennstift och kablar. Testade med en annan lmm, bytte oljefällan och slangarna dit för den va sprucken och även slangen till insuget. Gjorde rent insuget för hade kommit in olja där. Bytte termostat, Tempgivare, kylare, vattenpump, värmepaket för 2 år sedan. Kul när man kan meka själv men frustrerande när vi ej hittar vad som gör att lambda lyser, den drar ju mer bränsle än innan och luktar bränsle av avgaserna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att du måste nolla felkoderna varje gång. Dom nollar inte sig själv. 2-3-2 har (för mig) varit avgasläck mellan topplock och lambdasond. I olika former under flera år. Just nu, ingen felkod
av Sarasjo
Vi har beställt en lambda nu å byter den sedan får vi leta Vidar epå avgas läckor. Har tidigare lagat 3 små läckor. Nollar varje gång vi åtgärdat något.
Tack för hjälpen
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]