Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Servicehistorik avseende byte partikelfilter och additivpåfyllning
12375 mil - byte partikelfilter samt påfyllning av additiv hos Volvo
18322 mil - påfyllning av additiv hos Volvo
24961 mil - påfyllning av additiv (VO1161752) av mig själv. Använt VIDA.
28594 mil - byte partikelfilter (VO36050310) av mig själv. Använt VIDA.

Bilen har nu gått 32797 mil och vid kontroll i VIDA framkommer det att det finns 15/15 additiv kvar. Eftersom många skrivit att det bara är en räknare så fyller jag för säkerhets skull på med additiv, men behållaren var i stort sett full. Kopplar in annan slang och behållare till additivpumpen och väljer att fylla matarslangen i VIDA och ser att additiv kommer ut i min slang. Cirka 40 cm av slangen fylls med additiv. Öppnar tanklocket och blåser sakta i matarslangen från additivpumpen till bränsletanken med tryckluft. Inget stopp och man hör/känner luften vid tanklocksöppningen. Kopplar tillbaka matarslangen till additivpumpen och väljer att fylla matarslangen i VIDA dubbla gånger. Åker och tankar bilen och kollar i VIDA att additivpumpen körs efteråt. Det gör den i cirka 10 sekunder.

Vad är det som kan vara orsaken till att mitt additiv inte förbrukas? Har som sagt kört 7836 mil efter förra påfyllningen och milen är i stort sett bara pendling till arbete via landsväg/motorväg 80-110 km/h och 12 mil/dag. Inga felkoder finns. Bilen kör en kort regenerering, tar ca en mil, strax innan 10g sot vilket blir runt 24 mils intervall. Enligt VIDA borde det vara strax innan 20g sot, alltså det dubbla. Ingen skillnad på B7 och B0 bränsle avseende regenereringarna, men med B0 bränsle minskas förbrukningen en aning.

Alla tips, idéer och funderingar tas tacksamt emot.

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]