Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GWS
Har larm från styrvinkel / rattvinkelsensorn på min v70 tillverkad 2007-08, felkoden även avläst via OBD till dator. Problemet är att reda ut vilken sensor som passar min V70. Enligt vissa ska det vara sensor med Volvo originalnummer 31313083 eftersom jag har DSTC. När jag söker på ersättare till den får jag svar att den inte passar. Hur ska jag reda ut vilken sensor jag har? Ska väl inte behöva demontera allt för att komma åt sensorn och läsa av numret?
av GWS
Det är det jag gjort, vissa säger att deras ersättare passar andra att den inte är kompatibel. Till min V70. Trots det anger alla deras ersättare till den med Volvo originalnumret.
av GWS
Jo, men problemet är vilken sensor som är original till min V70. Är det verkligen 31313083 ? Svaret från märkesåterförsäljare är "bör vara", känns osäkert att beställa en på de villkoren.
Det jag stör mig på är att köpa på chans och demontera allt, och sedan sätta i hop igen i onödan för att det var fel sensor. Är nog inga problem att skicka tillbaka och få igen 3600:- men mycket strul och ända vara tillbaka på ruta ett. Så problemet är: Vilken sensor sitter i min V70?
av glock40sw
Har aldrig varit med att Volvo återförsäljare har varit osäker om delar passar. Eftersom de har sökfunktion efter registrerings nummer så får de resultat med delar som är monterat på fabriken.
Så var det i alla fall när vi hade Volvo verkstad på orten och jag fick vara med personalen vid sökningen.
av GWS
Jag lämnar det till Volvoverkstan så det blir rätt. Har fått pris på ca: 6000 för byte och kalibrering under förutsättning att inget annat tillkommer. Har kollat med två andra verkstäder och det skiljer inte mycket i pris.
Tack för svar
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]