NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bergvik
Ska byta stötdämparfjädrar fram på min V50. Nån som vet bästa sättet att få loss kulleden i bärarm/ fjäderben? Med vanlig gaffel skadade jag gummit tyvärr på andra sidan.Bärarmarna är bytta nyligen så det är inte fastrostat. Nån som vet här?
Användarvisningsbild
av HCP
Avdragare på biltema lirar, nu säljs inte den jag använder längre men de har en justerbar som verkar kompetent.

En del har lyckats få ut fjäderbenet utan att ta lös något annat än muttern bak på fjäderbenet och de i toppen, har inte provat det själv dock. Går så pass fort att ta länkarmen ändå så.

Inte alltid du behöver avdragare heller. Hammare och smacka på runt där bulten sitter genom spindeln så släpper de i 8 av 10 fall.
Låt muttern sitta på så du inte slår på gängen och skadar den, men lätta den några varv så du ser när den ramlar ner.

Vrid hjulet och slå vid röd markering efter du lättat på muttern lite.
pang.png
pang.png (661.44 KiB) Visad 480 gånger
av dieselputte
Jag tog bara loss klapperstaget , klämde ihop fjäder med 2 fjäderkomprimerarare, lossade skruven som håller nedre delen av stötdämparen i spindeln. Har en liten hydraulisk teleskop domkraft typ denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-229468/

som ställdes uppe på spindeln (har för mig jag tog bort kabel till ABS givare) , pumpade upp domkraften så den nådde fjädertalriken, sen var det bara att pumpa ut fjäderbenet ur spindeln . Därefter var det bara de 3 skruvarna inne under huven så gick benet att lyfta ut. OBS! Var noga med linjeringen av stödbenslagret , piggen skall peka framåt och linjera med flänsen som går in nedtill i spindelns klämma. Felar detta blir lagret snedbelastat och börjar klonka vid gupp.

Se till att inte snåla, byt stödbenslagret , inte många kr för det. Och var försiktig när allt skall tillbaka, du får bryta länkarmen nedåt rätt brutalt för att få tillbaka allt. Inre drivknutens damask kan sträckas ut rejält då, men det gick alltid bra för mig, bytte i 2 omgångar på min fd V50. (Lossade yttre drivknut någon gång, underlättade)

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]