Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att lokalisera vart Kylarvätske temp givare sitter på min bil. D3 163hk

Då min diesel värmare ger ut felkod på den.
Tacksam för svar!

Update!
Efter ett enkelt tips så provade jag att starta bilen kall och slå på värmaren. Fungerar hur bra som helst, kände me handen under tröskeln och den blåste på varmt, så de betyder ju att cirkulations pumpen är sönder. Låt er inte luras av den, även om man provar den med direkt 12v på plats så kan den ändå va sönder 👍
Senast redigerad av 2 reimorutnik, redigerad totalt 0 gång.
av binkie
På den delen av motorn som är mot fronten. Inte tvär enkelt att se den.

Notera att dieselvärmaren har en egen tempgivaren för kylvätskan. Den sitter inne i värmaren. Är det CPM som satt felkoden eller ECM?
av reimorutnik
Hallo, Får upp 2 stk koder.
B1D2211 Coolant Tempeture senesor General Electric Failures. Circuit To Ground.
B1D3468 Heater In Lock Out Mode. Algorithm Based Failures Event Information.

Provade idag när bilen var kall, den gick i kanske 3 4 mintuer sen stängdes den av, och kom upp i skärmen att värmare service efodras, nollade koderna, var ute å körde stannade och provade slå på den vilket den gick men den gick som i nå slags slowmode man hörde att fläkten blåste in luft i bilen, nått lurt känns de ju som.
av binkie
Det är rätt så ovanligt med defekt givare. Den gpr att mäta upp såklart då det finns en tabell med rätt ohmvärden. Frågan är om din elektriska vattenpump till värmaren fungerar, pröva nollställa felkoderna och starta värmaren med motorn igång så den mekaniska vattenpumpen får jobba med.

Hittar du inget fel på den elektriska vattenpumpen får du nog ta ner värmaren och börja mäta. Kan ju även såklart vara något fel internt i styrenheten till värmaren.
av reimorutnik
Tack för tipset. Skulle kunna prova det. I värsta fall får jag köpa en bättre begagnad värmare och byta ut den. Vet som inte någon här i närheten som skulle kunna tänkas sig och repa upp en diesel värmare.
av binkie
Men något fel bör det ändå vara då den gått in i låst läge, mdd tanke på felkoden. Använd kylspray på givaren under vänster sidospegel.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]