Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walker
Goddag!

Min overdriveknapp på växelspaken till en 245 -86 har kaputterat, så nu ska jag dra en flipswitch på instrumentpanelen.

Det jag undrar är om någon vet vilken strömstyrka det ligger på den där knappen, för jag hade tänkt slänga dit en lysdiod bredvid (så slipper man ha loss instrumentpanelen för den lampan), men jag är lite rädd att jag ska bara bränna 3volts dioder.

Tacksam om nån vet som vill dela med sig!

Mvh
//Walker
av Addekarlsson
Du behöver inte bry dig om lampan i mätarhuset, för använder du dig av dom 2 kablar som går till växelspaken, så kommer lampan för det funka. Den styrs av överväxlreläet.

Och det är ingen strömstyrka alls på överväxelknappen. Det är bara en till-/frånslagsignal, precis som med helljussignalen.
Vilken styrka de tär på denna till-/frånslagssignal vet jag däremot inte.

Mvh/ Adde
av Walker
Problemet blir bara att i den där bilen har det egentligen suttit en femväxlad låda, och det har skett ett motorbyte och då passades det på att sättas in en ODlåda.

Det innebär att lampan inte finns där som standard.

Någon lämplig lösning på detta?
Det skulle alltså inte funka att bara slänga en lysdiod på knappen till ODn?
av Hemulen
Hej. Har för mig att lampan till overdriven på en 740 är på 1,2w.
av I.H.P
Kablar finns som vanligt fördraget på en Volvo, sätt i en 1,2W lampa i instrumentet (lyser "5" ej "OD") och plugga i OD-reläet i sockeln vid centerkonsollen, på min 87a satt det oxå M47 som rasade och ersattes av M46 från förra bilen.
//Björn
Användarvisningsbild
av Hilmer
I.H.P skrev:Kablar finns som vanligt fördraget på en Volvo, sätt i en 1,2W lampa i instrumentet (lyser "5" ej "OD") och plugga i OD-reläet i sockeln vid centerkonsollen, på min 87a satt det oxå M47 som rasade och ersattes av M46 från förra bilen.
//Björn
Fungerar säkert på en 740 men inte på en 240 normalt sett...

Lampan sitter oftast på plats men man får själv dra kabel fram till kontakten, även ett nytt stift får man fixa för att kunna montera i den runda kontakten bak på "huset". Kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det är nu, men det går ju att hitta i ett kopplingsschema.
Att bara koppla en lysdiod på knappen fungerar ju inte, precis som det redan nämts så är detta bara en signalström som passerar här, resten sköts utav relät.
av I.H.P
Fördraget på 245 GL 1987 som sagt. Om inte så är det stift 4 orange kabel på den 12 poliga kontakten till instrumentet.
//Björn
Användarvisningsbild
av Hilmer
Märkligt som tusan att det var fördraget på din bil då det inte är så på någon annan!??
Det finns ett "stamkablage" där det viktigaste finns med, men alla tillbehör har separata kablage såsom elhissar, överväxel, centrallås osv.
Jag har haft drygt 30st 240 utav varierande slag och årsmodell och aldrig varit med om att det finns fördraget till sådant, givetvis därför som jag måste ifrågasätta detta ;)
av I.H.P
Nu är det ju några år sedan detta gjordes men jag brukar inte vara alltför seriös med kontrollampor, hade nog nöjt mig utan och tycker att jag borde kommit ihåg om jag varit tvungen att koppla in kabel i kontakten på instrumentet. Kanske hade det suttit OD i den innan :???:
//Björn
av nahoj
Hej!

Har nyligen bytt till en od låda på min gamla häck.. och drog ström direkt från batteriet. problemet är bara att ja hittade en skit bra on off knapp men de e väldigt klena kablar i den mer till styr ström min fråga är om någon v råkar veta var man kan hita ett kopplings shchema lr om ni vet hur de e kopplat från början?
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]