Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Funk skrev: tor 20 jul 2023, 17:50
lennarte skrev:jo man grävde upp vapnen och rusade in till grannen och sköt ihjäl dem direkt
Jobbigt vid ert fikabord..

/Thomas
Det är inte jag som skrivit det.
Det jag skrev om var mina arbetskamrater som bott och levt i Sverige i måånga år. Men det var en jobbig tid för företaget i alla fall. Vi var vid den tiden omkring 400 - 450 anställda. På natt och helg skiften jobbade många från Balkan. Där var en föman på varje skift, vid denna tid ökade dom tillfälligt till 2 på vissa skift. Även polisen var där nå'n gång. Vi var också ganska många från Vietnam också, kom på 70 - 80-talet. Men dom bara jobbade och jobbade....
Användarvisningsbild
av Funk
lennarte skrev: Det är inte jag som skrivit det.
Det jag skrev om var mina arbetskamrater som bott och levt i Sverige i måånga år. Men det var en jobbig tid för företaget i alla fall. Vi var vid den tiden omkring 400 - 450 anställda. På natt och helg skiften jobbade många från Balkan. Där var en föman på varje skift, vid denna tid ökade dom tillfälligt till 2 på vissa skift. Även polisen var där nå'n gång. Vi var också ganska många från Vietnam också, kom på 70 - 80-talet. Men dom bara jobbade och jobbade....
Sorry för mixupen. VolvoB20 var väl först..
Även jag jobbade då ihop med diverse olika folk från Balkan, och gör fortfarande, så visst känner jag igen att det även smittade av sig hit. Men så väldigt såta vänner var man inte i hemlandet, dom som påstår det var troligen från en grupp Titovänner. Vilka för övrigt inte direkt var dom som lämnade landet under 50-70-talet..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Funk skrev:Men så väldigt såta vänner var man inte i hemlandet, dom som påstår det var troligen från en grupp Titovänner. Vilka för övrigt inte direkt var dom som lämnade landet under 50-70-talet..
Kan nog vara så. Men efter kriget 1939 - 45 kom folk från hela Europa. En salig blandning av Judar, Greker, Italienare m.m. Från östeuropa kom en del, men där var i princip stängt till 1989. Dom stora mängderna efter kriget var nog Ungrare 1956 och sedan Turkar, Jugoslaver och övrIgt Balkan folk under 60 - 70-talet. Även Vietnameser (bland dom Kineser som flytt dit) kom på 70 - 80-talet, även Chilenare och andra Sydamerikaner kom då. På 80-talet kom även många Danskar hit. Flamländare, Valoner, finnar m.m kom redan på 15 - 1600- talen så nog har det kommit hit folk till Sverige under åren. Vi hade nog behövt alla dom som emigrerade till Amerika för att "rädda välfärden" annars.
Användarvisningsbild
av Funk
Ja, min familj och vänkrets samt kollegor är en salig röra av nationaliteter du nämnt ovan, och några till.. Liten ovetenskaplig observation, de ända som verkar flyttat hem är de turkiska kristna familjer jag kände, men får Erdogan hålla på så kommer deras barn kanske igen..och när jag tänker på det, norrmän och islänningarna som kom i slutet på 80-början 90talet återvände rätt kvickt då deras arbetsmarknad redde sig.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ouch, det här ser oroväckande ut..
Polens oro för en rysk attack är kanske inte helt obefogad: nu övergår tydligen resterna av Wagnergruppen i Belarus till att bli reguljära ryska trupper. Vilken slump att de råkar befinna sig i Belarus, granne med Polen. Och Vladimirovitj lär nyss ha yttrat att -"Poland has forgotten that the Polish western territories were a gift from Stalin, but Russia will remind it".
Polen har nyligen skickat något tusental soldater mot gränsen till Belarus och Tyskland har tydligen lovat att hjälpa Polen om ryssarna hittar på något..

Användarvisningsbild
av fjohan82
Polen är ju ett NATO-land, jag tror inte att Putin vill ha Moskva i ruiner... Eller Lukasjenko/Minsk heller för den delen ;-)
av Lövet
Wagnergruppen har ingen utrustning längre och inget stöd från ryska militären. Belarus har inga pengar själva och ingen utrustning att ge dem. Jag skulle inte vara särskilt orolig.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har Putinsky identifierat problemets kärna, Polen är på väg att invadera Ukraina! :-o
Efterföljande statement: "and possibly Belarus to annex its supposed historical territories"
Vilken parallell verklighet befinner sig den här galningen i? Eller räknar han med att ryska folket köper en sådan motivation till ett ryskt angrepp mot Polen?
Youtube-kanal: Reporting from Ukraine
putin.JPG
putin.JPG (36.98 KiB) Visad 225 gånger
av Lövet
Belarus har iofs tillhört Polen tidigare. Så med rysk logik är det väl bara att de ”tar tillbaka” det som är deras. Vad man nu ska med en utfattig skitnation till.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har fått intrycket att Polen inte har några som helst invasions- eller annekteringsplaner nuförtiden. Stormaktsplanerna verkar vara lagda på hyllan..
Har jag missat något eller har jag helt enkelt bristande insikt i rysk logik? :-D
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 147

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]