Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Fick ny vindruta ett par månader sen. Hade köpt nya torkarblad från Bosch och teknikern erbjöd sig att byta dom i samband med rutbytet. Ganska direkt körde jag en glasförsegling för att vattnet skulle rinna bort bättre. De få gånger jag kört i regn sen rutbytet har torkarna hoppat på tillbakavägen. Om man bara spolar rutan funkar de bra men vid regn hoppar och dunsar dom mot rutan. Prövat med olika frekvens på torkningen och har försökt att tvätta rutan grundligt efteråt med både alkalisk avfettning och fönsterputs men ingen skillnad..
Kan jag själv pröva att justera bladen på nåt sätt för att få bort hoppandet?
V90 CC 2020 med HUD
Användarvisningsbild
av p1ngwin
När jag själv har använt någon form av quick coat på bilen och även lagt på rutan så har det blivit likadant för mig tyvärr. Vet inte vad som gör det avrinningen är bra på rutan men däremot hoppar bladen och gör ljud ifrån sig trots de är 2-3 månader gamla.
Användarvisningsbild
av sewen
@p1ngwin, Ok segt. Det har alltid funkat förut innan jag bytte ruta och blad och på andra bilar. Både med snabbförsegling och glasförsegling.
Denna använde jag den här gången och har en till så det är ju rätt mycket medel som går till spillo i så fall. Inte hela värden kanske, framförallt vill jag att det ska funka utan hoppande. Går det inte att justa torkarna fysiskt får jag väl försöka igen att tvätta bort förseglingen med panel whipe, avfettning osv.

https://www.autodude.se/sv/produkt/glas ... oll_on_max
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara gamla torkarblad, gummi stelnar vid lagring i ljus miljö (precis som däck). Kolla noga pågummit när torkarna går, gummibladet ska "vända" i ytterlägena. Alltså det ska skrapa "efter sig", inte putta vattnet "före sig". Då hoppar det. Man kan vrida försiktigt torkar armen (med t.ex en skiftnyckel) så bladet "vänder" lättare.
Användarvisningsbild
av sewen
@lennarte, Tack för tips! Ska kolla.
Köpte Bosch A164S (med vår rabatt) på wipers.se så inga skitgrejer direkt. De var ju förpackade i en kartong så konstigt om de skulle utsatts för ljus tänker jag.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Givetvis finns det folk som såg sin chans att hamna i rampljuset med en video om hoppande torkare på youtube :-D

Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]