Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade och gjorde rent ok och klossar fram på fruns V 70 2004 ( hon tycker att det är missljud från broms eller nått)
Hjul muttrarna satt ordentligt fick ta i för att få loss dem (troligen dragna med muttermaskin)

Tänkte ta bort skivan också, men den satt fast ordentligt.
Har Ni garage- meckar något bra tips, för skivorna var lite spåriga/slitna, så ett byte av bromsskiva skulle nog vara bra.

Hur gör Ni när skivorna sitter som-*
Ogillar själv att värma eller slå hårt på skivan pga risk att hjullager tar skada- men somliga chansar och kör fullt ös med slägga. Jag chansar dock inte då nedan fungerar i 9/10 fall.

Brukar börja att knacka med slägga på beläggens anläggningsyta klockan runt så att säga kl12-kl6-kl9-kl3 osv. Släpper det inte omgående så går jag på med aceton och atf-olja mixat 50/50 på navet så det kryper in och får verka en stund. Sedan på med slägga igen. Antar wd40 och 556 fungerar bra, men aceton/atf är svårslaget..

Fungerar inte detta så har jag en grov skruv och mutter jag pressar av skivan med. Sätter en mutter på ena sidan om bromsokshållarens hål och börjar skruva genom skruven så den tar i skivan. Lånade en bild från google på idén Bild.

Har jag inget tålamod kör jag samma uppsättning i det andra hålet också så det blir tryck från två håll. Bombsäker metod då jag fick av denna skiva från en bekants bil på ovan vis. Skivan "var bytt" hos en märkesverkstad 3 år tidigare, vilket jag tvivlar på att de faktiskt gjorde.. Bild

Annars får man kapa skivans centrum med vinkelslip så spänningarna släpper, men akta hjullagret :-D
Senast redigerad av 4 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
Om skivan släpper men inte går att få av från navet så beror det på att det ligger för mycket rost på insidan av den cylindriska delen.. Man behöver kratsa ur på något sätt, kan ju vara svårt att komma åt :-)
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]