Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm1nvx
En Volvo S80 MY2000 170 hk. Tomgången började krångla helt plötsligt. Felkod P0505 = ECM620A. Bytte luftspridningsventilen. Tja, blev ju sämre tomgång ... lyfte minuspolen på batteriet och då blev det bättre, efter det kom felkoden åtminstone inte direkt efter start. Körde en vecka, ca 30 mil; sedan blev tomgången normal igen och har inte krånglat sedan dess. Lyckades få isär den gamla luftspridningsventilen, där var det ganska mycket avlagringar, så den hade börjat kärva.
Senast redigerad av 1 sm1nvx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gasspjället behöver också göras rent emellanåt, annars börjar trotteln att klibba fast vid tomgångsläget och det blir diverse konstigheter. På Marelli-spjällen åtminstone.
Jo jag gjorde precis ren "Assisted air control valve" på min V70 -00, gissar att det är den du menar. Nu verkar tomgångsdipparna till 500-600 rpm vid frikoppling efter kallstart ha försvunnit :-)
viewtopic.php?p=1547837#p1547742
Klibb-beläggning i spjäll och ventil verkar få den adaptiva tomgångsregleringen att driva iväg och förr eller senare hittar man en situation där det blir helt fel..
av sm1nvx
Jo, jag rengjorde Marellispjället först, men då det inte hjälpte fick jag fortsätta felsökningen. Hittade begagnad ventil på skroten.
Jag har ju haft tomgångsdipp tidigare, nån gång med motorstopp som följd. Efter rengöringen och bytet så har jag inte detta problem. Skulle lagt till en bild på ventilen men är osäker på hur man gör det ...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du kör på pc, tryck på knappen "fullständig redigerare" under textfönstret (blir valbar först när man skrivit lite text)
Då dyker det upp en flik "ladda upp en bilaga" lite längre ner, tryck "Lägg till filer", välj fil, ställ markören där du vill ha bilden och klicka sen på blå text "placera inom inlägget"
av sm1nvx
Tack för info, Erik. Och kanske skulle ha nämnt att i detta fall var tomgångsvarvet för högt och varierade. Som bieffekt blev det dålig motorbroms såklart.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Luftspridningventilen verkar stå halvöppen med fjäderretur när den är icke-spänningssatt. Sen verkar den kunna gå mot helt stängt eller mot helt öppet läge. Om det är tre fasta lägen eller om den faktiskt kan öppna gradvis till lägen däremellan har jag inte lyckats räkna ut. Fastnar den så kan det förstås bli i valfritt läge :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tjusigt :-D
Prova tvätta med t-röd och tops / smal pensel, det löste upp sot och oljekladd rätt bra. Sen smorde jag lagren i båda ändar av axeln med ett par droppar symaskinsolja..
Jag tog aldrig loss motorklumpen, hade ingen 5-uddig torx :P Men man kan peta försiktigt med en smal instrumentmejsel på axelns ändar inne i hålet och på så sätt rotera axeln mot stängt eller öppet läge för att underlätta tvättning
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]