Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I boken står det faktiskt 5-30 men bilen har alltid gått på 0-30 och söker man olja till bilen så kommer det bara upp 0-30,
när det bytts på verkstad så används 0-30.

Har börjat få fylla lite mellan servicarna, ca 3-4dl, inte så farligt tycker jag, men skulle vilja testa 5-30 om det blir någon skillnad.
Men första siffran säger ju bara hur oljan beter sig i kyla. När motorn väl är uppe i driftstemp ska det väl inte vara någon egentlig skillnad mellan 0W30 och 5W30 om jag fattat rätt :-)
Ford motorn kan du ju köra på lite vad som helst. Ingen turbo eller speciell avgasrening.
Täta oljebyten är det viktigaste.
A3B4 fungerar också.

peckapecan skrev:I boken står det faktiskt 5-30 men bilen har alltid gått på 0-30 och söker man olja till bilen så kommer det bara upp 0-30,
när det bytts på verkstad så används 0-30.

Har börjat få fylla lite mellan servicarna, ca 3-4dl, inte så farligt tycker jag, men skulle vilja testa 5-30 om det blir någon skillnad.
0W-40 eller 5W-40 så kanske du märker någon skillnad. 2.5FT drar lite olja speciellt på motorväg eller många omkörningar.
Du kan köra på valfri olja mellan 0W30 och 5W40. T.o.m C oljor bör funka (egentligen för diesel).
Återigen bara hålla intervallerna inom rimliga gränser.

Har hällt 5W40 A3/B4 i min på sista tiden.

Tipset är väl att byta oljefilterhuset som har uppdaterats ett gäng gånger om du märker att den börjar dra mer olja än tidigare.
Jag har kört på 5W-30 i alla år och har inte noterat något negativt. Håller till i Boråsområdet och i trakterna av München, där det sällan råder extrem kyla. Någon gång har min tyska mekaniker hällt i 5W-40 på eget initiativ, eftersom han tycker den oljan är lämpligare för färd på autobahn (tyska motorvägen).

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]