Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gemawaan
Hej!
Har en V70N 2001 som jag har felsökt på några "småfel" på, det ena var att samtliga bromsljus är ur funktion(tre st) och det andra är torkarmotorn som inte går, samt helljuset funkar inte. I övrigt så funkar allt annat tror jag :)

Började med lite felsökande på bromsljuset med det vanliga (lampor, säkringar, kablar, relä'n, REM, felkoder) mm så ledde det mig till CEM modulen som jag plockade ner för att undersöka även den då ljusrampen på bakluckan drivs utav CEM'n och hittade då att den var det troliga boven i dramat(se blid) Ett antal "ben" var av samt en del erj.

Har sökt igenom forumet efter något liknande men hittar inget.
Jag har förstått att det finns/fanns minst två personer här på forumet som kan klona en CEM till en begagnad vilket kanske är den smidigaste lösningen på problemet då jag är lite osäker på om det är några fler fel på den.
Alternativt det kanske det finns någon här som kan laga dessa trasiga "ben" rengöra och se över den gamla då jag tror att den fungerar i övrigt (kunde kommunicera med den med felkodsläsaren)?

//Gemawaan
Bilagor
CEM kontaktstycke V70N 2001.jpg
CEM kontaktstycke V70N 2001.jpg (743.07 KiB) Visad 662 gånger
av Gemawaan
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Actronics? gärna då med en inskickad CEM eller liknande, med priser, ledtider mm.
Såg att deras support var på engelska?

Jag hade gärna lämnat till någon som ligger nära Älvsborg, Skaraborg, Göteborg med omnejd, gärna en privatperson men såklart företag funkar oxå. så slipper jag skicka utan jag kan åka dit i bästa fall :) (spara tid)
Som gissningsvis det är med alla, så vill även jag såklart hitta någon och få det fixat på så kort tid som möjligt då bilen skall besiktigas i slutet på denna månad.

Såg att Vimmerby Bildemontering säljer som jag tyder det, klonade CEM för 2500:- ? någon som vet något om dom?
av panth0n
Erfarenhet av både actronics och vimmerby bildemontering.

Actronics reparerade mätarhus (jag skickade detta via jobbet) till närståendes v70n 2002 där mätare, klocka osv lagt av. Hade varit marginellt dyrare än obdtuning m.fl. utan våra rabatter , men UPS hämtade paket mån morgon och jag hade det tillbaka tors vid lunchtiden. Inte illa. De har förresten en svensk support: 0526659209 [email protected]
Tror dock de enbart kör b2b då jag vill minnas att jag fick skicka via jobbet istället för privat.

Har också bytt gasspjäll på ovan volvo till ett utbytes från vimmerbys. Fel programvara laddades dock, men de stod för programmeringskostnaden hos Volvo då frakt tur/retur blev dyrare än om jag laddade programvaran själv efter jobbet. Vimmerby var bortsett från mjukvarumissen jäkla snabba vill jag också minnas... men var nog 6-7 år sedan reparationen gjordes.
av Gemawaan
Uppdatering av problemet.
Diagsoft kunde inte fixa CEM tydligen.
Vimmerby Bildemontering hade en begagnad som dom kunde programmera om men han som gör det har semester till v 33 tyvärr.
ACtronics jobbar bara mot företag.

Så står nu i ett nytt "döläge" då det är lite bråttom.

Hoppas på fler idéer från från proffsen :-)
Antingen laga befintliga (troligen bara några ben i kontaktstycket plus lite rengöring)
alternativt köpa en begagnad som behöver kodas om.
Tankar, tips?
av Gemawaan
OBDtuning kunde koda om CEM.
Så nu har jag varit och plockat en på skroten som såg fin ut och med rätt tillverknings datum, Båda är nu skickade och på väg till OBDtuning. :-)
Skall bli spännande att se hur detta utvecklar sig, dom sa att skickar jag dom senast tisdag (måndag nu) så skulle dom hinna med att koda om och skicka tillbaka den fixade på torsdag/fredag. så i bästa fall så har jag den fixade redan på fredag eller måndag, härligt! :-D

Uppdaterar vid nästa händelse hur det har gått.
Tack för hjälpen!
av Gemawaan
Grymt jobbat! OBDtuning! Dom levererade en klonad enhet redan på torsdag, denna är nu isatt och bilens alla problem är ur världen!
Rekommenderar dem varmt till andra, snabbt och trevlig informativ support som jag ringde innan jag skickade.

Tack för tips och hjälp!

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]