Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alto
Jag har köpt mig ett fäste för mobiltelefonen som sätts fast i fläktgallret till höger om ratten i min XC70 '14, fästet har också trådlös laddning som jag nu funderar på hur jag bäst drar USB-kabeln till.

Finns det någon (dold?) USB-kontakt på den främre konsollen (dvs vid displayen och klimatanläggningen), eller måste jag bli kreativ och på något sätt dra kabeln från fästet vid fläktgallret, förbi växelspaken till USB-kontakten i förvaringsutrymmet mellan framsätena?

Öppen för förslag för att få till det så snyggt som möjligt så att USB-kabeln inte blir så synlig, man kanske kan koppla på nåt helt annat sätt? :)
Antingen får du köra en fuling, och montera ett eget uttag dolt med hjälp av t.ex. https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000035590 under handskfacket på lämplig säkringsplats.

Annars är det troligen det i baksätet som är lättast att komma till dolt genom att lägga det innanför panelerna. Ska du in i mittfacket så kommer kabeln synas hur du än gör (om du inte gör nya hål och drar inuti mittpanelen).
Steffe3 skrev:Antingen får du köra en fuling, och montera ett eget uttag dolt med hjälp av t.ex. https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000035590 under handskfacket på lämplig säkringsplats.

Annars är det troligen det i baksätet som är lättast att komma till dolt genom att lägga det innanför panelerna. Ska du in i mittfacket så kommer kabeln synas hur du än gör (om du inte gör nya hål och drar inuti mittpanelen).
Det där verkar inte särskilt svårt beroende på var säkringarna sitter och hur man därifrån drar kabeln till fläkten vid ratten.
Jag har bara haft XC70:n i ett par månader så har inte riktigt grävt ner mig i det där ännu.
Momentum skrev:På höger sida om mittkonsolen har du en skarv till uttaget bak
viewtopic.php?f=56&t=157314&hilit=30656647&start=10
Okej, det ser ju lovande ut, såg att du länkade till något artikelnummer från Volvo, vad är det jag behöver totalt sett för att kunna koppla in en USB-A kontakt, det krävs väl att man steppar ner till 5V på något sätt, eller är cigguttaget redan på 5V?
Du behöver en hona - hane kontakt stycken
Samt två kablar med hane och två kablar med hona
Löda eller en sockerbit eller något att skapa förgreningen med
12 volt är det till cigg uttaget
Så du behöver något som skapar en USB kontakt med 5 volt
Exempelvis https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ag-002276/
Själv köpte jag något ungefär som den här
https://www.amazon.se/Taikuwu-sp%C3%A4n ... &sr=8-30
Momentum skrev: sön 16 jul 2023, 14:10 Du behöver en hona - hane kontakt stycken
Samt två kablar med hane och två kablar med hona
Löda eller en sockerbit eller något att skapa förgreningen med
12 volt är det till cigg uttaget
Så du behöver något som skapar en USB kontakt med 5 volt
Exempelvis https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ag-002276/
Själv köpte jag något ungefär som den här
https://www.amazon.se/Taikuwu-sp%C3%A4n ... &sr=8-30
Jag försökte titta på bilderna få kontakten också, men jag hänger tyvärr inte riktigt med i hur du menar att förgreningen görs. Tänker du att man ersätter kontakten som sitter där med en ny likadan som istället för att ha en uppsättning röd/svart från fronten utökar det till två par så att det i praktiken blir som en Y-koppling där ena grenen framåt går till USB-laddaren och den ensamma delen av "Y:et" är den som leder vidare till cigguttaget bak?

Det är säkert väldigt simpelt, känner bara att jag inte har greppat konceptet och då är komponentlistan lite förvirrande.
Två kontakter i bilen redan, som skarvar kabeln till cigguttaget i dag - ok?
Du skapar en hane med två sladdar mha av de komponentera som jag skrivit - obs att sladdarna är hona eller hane
Du skapar en hona med två sladdar mha av de komponentera som jag skrivit - obs att sladdarna är hona eller hane
Du skalar ändarna på sladdarna
Du tar en två ledad sladd och skalar av ändarna på dessa också - en med två färger - rött och svart är bra val
Sen tar du en sockerbit och skarvar varje par av sladdar - alltså tre sladdar för varje hål i sockerbiten
Särar på befintligt kontakt
Sätter den nykonstruerade kontakten emellan de som sitter i bilen
Då har du i änden på den två ledade kontakten plus och minus - mät så du vet vilken som är plus resp minus och justera så rött och svart motsvarar plus och minus
Sätt USB kontakten med rätt polaritet på den sladden i andra änden
Så ja det blir en Y-koppling

Bil plus Sladd Plus Cigg uttag Plus
Bil Minus Sladd Minus Cigg uttag Minus

Sedan
Sladd Plus - USB grej Plus
Sladd Minus - USB grej Minus

Du får kontrollmäta noga vad som är plus och minus, även i cigg uttaget sedan så det inte blir något tokigt för dig
Men bilens kaross är alltid minus, så man kan mäta mellan en sladd/uttag och kaross, är det då noll volt så mäter man på minus, får man spänning (12 volt) då är man på plussidan
Momentum skrev: sön 16 jul 2023, 16:43 Två kontakter i bilen redan, som skarvar kabeln till cigguttaget i dag - ok?
Du skapar en hane med två sladdar mha av de komponentera som jag skrivit - obs att sladdarna är hona eller hane
Du skapar en hona med två sladdar mha av de komponentera som jag skrivit - obs att sladdarna är hona eller hane
Du skalar ändarna på sladdarna
Du tar en två ledad sladd och skalar av ändarna på dessa också - en med två färger - rött och svart är bra val
Sen tar du en sockerbit och skarvar varje par av sladdar - alltså tre sladdar för varje hål i sockerbiten
Särar på befintligt kontakt
Sätter den nykonstruerade kontakten emellan de som sitter i bilen
Då har du i änden på den två ledade kontakten plus och minus - mät så du vet vilken som är plus resp minus och justera så rött och svart motsvarar plus och minus
Sätt USB kontakten med rätt polaritet på den sladden i andra änden
Så ja det blir en Y-koppling

Bil plus Sladd Plus Cigg uttag Plus
Bil Minus Sladd Minus Cigg uttag Minus

Sedan
Sladd Plus - USB grej Plus
Sladd Minus - USB grej Minus

Du får kontrollmäta noga vad som är plus och minus, även i cigg uttaget sedan så det inte blir något tokigt för dig
Men bilens kaross är alltid minus, så man kan mäta mellan en sladd/uttag och kaross, är det då noll volt så mäter man på minus, får man spänning (12 volt) då är man på plussidan
Tack, nu hänger jag med i hur du menar.
Hur är det med dom där kontaktdonen, finns dom att beställa enkelt nånstans på nätet eller måste man ta det direkt med Volvo?

En annan sak jag kom att tänka på är hur man drar den sista biten av usb-kabeln, går det att dra den på nåt sätt igenom fläktgallret och sen snirkla sig in i handskfacket eller nåt sånt, så att man döljer den i princip helt?
Idag hade jag möjlighet att kolla det här i bilen och lossade på panelen där på passagerarsidan.
Det ser däremot inte riktigt likadant ut för mig, det finns ingen sån där mindre kontakt liknande den som handikonen pekar på i bilden ovan.
Det enda jag såg var motsvarande den där stora svart/gråa kontakten som syns nere till vänster i bilden ovan.

Vet inte riktigt vilken bil den där bilden är tagen från, men kan det vara så att kablaget är annorlunda i min XC70?
IMG_20230719_141001_784.jpg
IMG_20230719_141001_784.jpg (5.02 MiB) Visad 522 gånger

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]