Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apw1975
Min V90 Bi-Fuel my18 har börjat att hacka när man kör på gasläge.
Kan tillåmed dö när man typ åker ut från en korsning.
Min lokala volvoverkstad i Värmland rykte på axlarna, å hade ingen som helst aning om vad felet är…
Det går väll inte så många gasbilar här på landsbygden ..
Någon här inne som kan peka i rätt riktning innan jag beställer en tid för felsökning vid en kostnad av en arm å ett ben?
Synd detta, för jag har hitintills varit extremt nöjd med min gasv90.

Fixat, läs längre ner i tråden😀
Senast redigerad av 2 apw1975, redigerad totalt 0 gång.
av Robkwi
Hej!

Har erfarenhet av 2 st V70 första generationen bi-fuel då min far hade sådana som taxi.

Känner väl igen problemet. Hände på båda bilarna. I hans fall var det en så kallad gasfördelare/gasregulator som var trasig och behövde bytas.

Vet inte om det är det i ditt fall, men kan vara ett tips. :-)
av margu
Hur gick det med detta? Var det gasregulatorn? Jag har själv en v70 my2016 bi-fuel som hackar lite på gas så jag funderar på om det kan vara regulatorn som är dålig . I de gamla gasbilarna (p2) var gasregulatorn ofta en orsak till krångel pga av läckande packning. Även fördelaren krånglade pga dåliga lödningar, men jag har inte hört något motsvarande på nyare modeller.
av perhall
Lätt anmärkningsvärt en märkesverkstad rycker på axlarna. Meca kan ju göra det, varför skulle de kunna allt om bilar i små volymer men Helmia borde kunna ta reda på det.
av binkie
perhall skrev: lör 15 jul 2023, 15:04 Lätt anmärkningsvärt en märkesverkstad rycker på axlarna. Meca kan ju göra det, varför skulle de kunna allt om bilar i små volymer men Helmia borde kunna ta reda på det.
Gasbilarna hamnar tyvärr oftast i en gråzon. Vissa märkesverkstäder har ingen erfarenhet eller någon sorts dokumentation över gasdriften. Finns inget i Vida om gasdriften och jag skulle säga att intresset är rätt så lågt överlag om just gasdrift.

På den tiden jag skruvade i gas så var det på P3 bilarna, alltså sista V70in. På dessa var det ett externt företag som byggde om nya Volvobilar till gasdrift, tror det företaget hette Westport och hsr för mig att det har konkat. Hur det är med spa bilarna har jag ingen aning om.
av apw1975
Hej.
Nu är det fixat.
Martin på sustainabil.se hjälpte mig över telefon.
Stoooort shoutout till han!

Det var tändmodulerna som var kassa.

Han förklarade att bensin inte är lika kräsen på bra gnista som gas är.
Och eftersom symtomen kom vid lågfart å inte vid högfart, så stärktes hans misstankar mot modulerna.

Min V90 har gått 21000 mil, och modulerna har en livslängd på ca 20000.
Så jag fick tag på 4st begagnade på Jönköpings bildemontering från en xc60 som hade gått 750 mil.

Nya (700 mil) stift hade jag i sedan tidigare.
Volvo stift ZXE24HLR7 satt det i bilen efter förra servicen.

Han sa även att lambdasonden på bank 1 kan göra så gasbilar hackar.
Men så var det inte på min bil.

Så det är det jag kan berätta om min bil.
Nu går den som en klocka.

Tack Martin på sustainabil.se än en gång.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]