Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av papajaydee
Hej! Jag köpte precis en xc70 -15 D4 AWD dynamic edition med 12000mil på mätaren - min första ”fina” volvo. Är nöjd med bilen i dess nuvarande utförande men tänkte göra den aningen modernare genom att installera 3:e parts carplay samt eventuellt byta ut 12v uttagen.

Jag tänkte höra med er här på forumet om ni har koll på om man rent tekniskt skulle kunna byta ut 12v uttagen i mittskeppet/baksätet och ersätta dem med samma usb-c outlets som sitter i nyare volvomodeller (vänligen se bild).
Jag vill i möjligaste mån hålla mig till volvo originaldelar för ett snyggt och homogent utseende.

nu kanske någon undrar: varför inte bara plugga i en 12v adapter? -jag har inger bättre svar på den frågan än att jag inte tycker det är varken snyggt eller praktiskt samt att jag vill ha en fast installation.

Är det någon som har gjort detta?

Tack på förhand! :-)
Bilagor
IMG_6615.jpeg
IMG_6615.jpeg (270.9 KiB) Visad 2144 gånger
IMG_6616.jpeg
IMG_6616.jpeg (327.1 KiB) Visad 2144 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
Har inte gjort det själv, men det ser ju ut att bara två "tåtar", plus och jord antagligen. Så det borde ju gå så länge formfaktorn är densamma :-D

Du har inget artikelnummer på den? Lät intressant :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Sitter där en omvandlare i den, eller "matas" den med 5V? Spänningsdelare?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är USB-C. Det är inte bara en viss spänning som ska till, utan den måste även ha en inbyggd styrenhet som definierar profil, laddkapacitet, spänning osv.
Ska det vara någon mening med att installera USB-C uttag idag bör de ha support för PD-profilen dessutom.
Användarvisningsbild
av apersson850
USB är inte bara 5 V längre. En del äldre prylar går att ladda med "dum" 5 V, men de har ofta inte USB-C. En av mina nyare mojänger går att ladda via sin USB-C kontakt, men inte med en vanlig laddare som har USB-A utgång. Måste vara en ny laddare med USB-C och PD-profil, alltså ett kommunikationsprotokoll mellan laddare och det som ska laddas.
Därför anser jag att nyinstallera USB-C för laddning ska man inte göra om den inte har stöd för PD. Annars är den snart omodern igen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ja, bra poäng där apersson850 :-) Vet inte hur mycket man fått leta runt för att hitta några vettiga laddare, när usb-c skulle göra allt så enkelt :party:
Visst, det är kompatibelt, och stödjer minsta möjliga, men för att få ut rätt/önskad laddning eller funktion, så får man leta en del.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: lör 15 jul 2023, 07:32 Sitter där en omvandlare i den, eller "matas" den med 5V? Spänningsdelare?
Frågade eftersom jag e.v skulle ha den i båten. Där sitter idag "vanliga" cigg.uttag. Har nu vanliga cigg.laddare med USB-C, men telefoner och platta har stöd för 9V snabbladdning. Det borde väl denna klara, eller inte? . Ska vi snabbladda nu får vi använda 240V invertern, och original laddare. Vilket tar på batteriet, om jag inte använder landström. Då är där en fast laddare som hjälper batteriet.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]