Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neophox
Hej!
Fick upp oljeservice erfordras på bilen. Enligt manualen ska det bero på för hög oljenivå men kan det vara möjligt? När jag kollar det digitala mät instrumentet visar det överfull. Bilen hade innan detta dök upp gått på långresa och har sedan senaste servicen avverkat ca 1300 mil. Tyvärr dröjer min verkstadstid hos volvo pga av sommaledigheter. Bilen är en XC60 D4 FWD manuell. Funderat på om det är något galet med oljenivågivaren. Bilen verkar fungera och låta som den ska dock hade batteriet låg spänning men har laddat upp det nu.
Någon som har en teori eller varit med om liknande.
Användarvisningsbild
av Cotag
Liknande har hänt i andra trådar tidigare.

Gäller det bilen med motor bytad från D4204T5 till D4204T14 som du var spekulant på?
Användarvisningsbild
av Cotag
olja.jpg
olja.jpg (154.42 KiB) Visad 2618 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Själv hade jag nog bara gjort ett olje/filterbyte, med rätt mängd olja.
Antagit att motorn var hyfsat full tidigare och att långkörningen fått oljan riktigt genomvarm och därmed i sitt mest expanderade tillstånd.

Det går också att kolla värdet (mm) som givaren ger från sig, kräver läsare/diagnosverktyg.
Även "nollställa" givaren, vilket också kräver diagnosverktyg.
Tappa ur 2 dl olja är också ett alternativ, det släcker antagligen larmet.
av Neophox
Tack för bra tips!

Hittade även detta:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=300797

Vet du om det fungerar med Biltemas diagnosverktyg för Volvo för att kolla värdet? Har den hemma. Vet du vilken funktion man väljer för att nollställa givaren? Manual: https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 91fadbe65d

Annars blir det att tömma ur. Vet du om det finns ngn sticka på vea motorn eller måste jag hissa upp den och skruva loss oljepluggen under.
Användarvisningsbild
av Cotag
Antagligen läser du värden under ”Read Datastream”. Nollställning under "Oil reset"
Du kan kanske jämföra värden från den här tråden: viewtopic.php?f=70&t=174452

Finns ingen sticka på VEA tyvärr. Ett alternativ till oljepluggen är kanske den lilla dräneringspluggen i botten på oljefiterkoppen (längst fram under till höger på motorn), där borde det vara ett par dl olja. Tyvärr måste "hasplåten" ner vilket är lite klydd om man inte har lyft.
av volvofantast
Jag har haft samma bekymmer en gång och det berodde på det kom diesel i oljan,dom bytte hela den delen som olje filtret sitter i det löste mitt bekymmer
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?