Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1546792
Hej!

Jag har försökt leta efter trådar som berör min fundering, men inte hittat något.

När motorn är kall och igång (bensinmotorn alltså) och jag har bilen i D och foten på bromsen så kan jag oftast känna att den smårycker lite. Det känns lite som att den gärna vill åka iväg.

Jag kan inte förklara det bättre än så. När motorn är varm så är problemet helt borta.

Någon som känner igen detta?

Tack på förhand,
Fredrik
#1546870
Ca 3000.
#1546967
Kan inte säga att jag känner igen fenomenet från våran, men å andra sidan går bensinmotorn otroligt sällan när bilen står still och motorn är kall i vårt fall.
En tanke är dock att vid kall motor så är tomgångsvarvet något högre och då driven växellådan sannolikt mer än vid "normal" tomgång.
Om du lägger foten lätt på gasen vid varm motor och broms nedtryckt borde ungefär samma sak ske?
#1546973
Dessutom är växellådsolja kall, vilket gör att den är mer trögflytande och kan driva lite mer. Alla bensinbikar med automat som jag haft har drivit lite mer på D när de varit kalla.
#1546985
Är inne på min tredje T8, har aldrig upplevt att det rycker i D-läge som du beskriver.
#1546990
Det känns som svaga misständningar. Jag tänker också att det inte borde kännas så. Jag har haft sex Volvo innan med automat av varierande modell och jag har inget minne av att har känt någon likande symptom heller. Frågan är ju vad det kan vara eller bero på.
#1547878
Har samma årsmodell på min T8a och känner nog inte igen det du beskriver, men ska känna efter mer noggrant när jag nu läst detta...
En annan fråga, fungerar Predicitive Drive på er? alltså att man lägger in en adress i GPS och sedan fördelas batteriets el efter sträckan till målet. Har frågat om detta i några trådar men inte fått svar av ngn som har en XC90T8 -20 som min och passar på därför på att fråga :-)
#1547912
Jag tycker min beräkning fungerar bra. Startar fulladdad och åker till t.ex Trosa från Stockholm så har jag i princip tomt batteri när jag är framme. Om jag åker till en plats som jag inte kan ladda på lägger jag till min hemadress som slutdestination och ”målet” som delmål. Det brukar alltid vara tomt batteri när jag kommer hem.

Jag kör +90% på el, så det är inte så ofta jag använder funktionen så att jag med tester kan påvisa det ena eller andra.
#1547937
Ok, tack för svaret. Då är det ngt som inte lirar med min. Fattar dock inte vad...Har senaste programvaran osv.
Kör jag från Stockholm till Nyköping så är batteriet tömt innan Södertälje :-D trots att jag lägger Nyköping som slutadress, kör hybridläge osv

Testade idag att göra som du beskrev om ryckningarna vid kallstart, men jag känner ingenting onormalt.

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]