Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1546955
9 år gamla 20.000 milare ska man alltså betala nära 200k för. Ur led är tiden.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1546959
Ska man köpa en "ny", och prutar lite på lastutrymmet genom att välja V90-karosseriet, får man ge 800000. Då finns ändå ingen snygg färg att välja. Allt ser ut som om bilen bara var grundmålad.
Vill man behålla ett mer praktiskt utformat "fyrkantigare" bagageutrymme får man välja XC90, vilket jagar upp prislappen till över miljonen. Fortfarande bara lackade med någonting som ser ut som en primer.
av Lövet
#1546966
En rimligare jämförelse är väl en begagnad v90cc som man utan större problem får tag på lite norr om 200? Det känns väldigt mkt mera rimligt tycker jag. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000156253 För mig är den lilla prisskillnaden mot en mycket modernare bil obegriplig helt enkelt
av skarj
#1546997
Finns ju anledningar till det, men håller med om att det är lite märkligt. Men KVD så osett var priset landar på. Men tydligt att V90 inte är lika populär.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1547006
Jag pekade på hur mycket priset sjunkit jämfört med att köpa något liknande nytt idag.
Jag köpte XC70 hellre än dåvarande XC60, för XC60 var för liten. Av samma anledning kan en V90CC inte ersätta en XC70 fullt ut. Det är väl det som håller priset uppe.
av berrabus
#1547035
Filippo76 skrev:MY14 är ju Euro 5 så antagligen dyrare skatt.
Fast det är ju MY 15 också.
Ca 2500 kostande min XC70 AWD 2015 manuell i skatt per år.
av skarj
#1547039
Enligt mig är det en rätt världslig sak om man har 2500 kr eller 4500 kr i skatt/år, tämligen försumbar kostnad i bilägandet. Känns som att det avgör en bilaffär för många. Själv skulle jag inte kunna tänka mig en manuell bil längre, även om det är 0 i skatt, men man gör ju olika prioriteringar vilket såklart är OK. Men enligt mig är 2000 extra i skatt inget att stirra sig blind på, visst finns det en smärtgräns, där det kommer att göra bilen svårsåld när den börjar vara till åren. Håller med om att det inte är roligt om 2 års skatt överstiger värdet på bilen tex...
Användarvisningsbild
av Derank
#1547059
nä, skatten har nog ingen beydelse i den prisklassen, och manuell är väl på väg att dö ut mer el mindre.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1547062
Min XC70 D5 AWD automat från 2012 kostar 4648 kronor i skatt varje år. Men det är inte heller något som sticker ut som en dyr post i bilägandet. Vi har ju en XC70 D4 AWD automat som är Euro 6 också. Den kostar 3293 kronor i skatt. Det skiljer alltså ungefär en tank diesel.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1547073
apersson850 skrev:Min XC70 D5 AWD automat från 2012 kostar 4648 kronor i skatt varje år. Men det är inte heller något som sticker ut som en dyr post i bilägandet. Vi har ju en XC70 D4 AWD automat som är Euro 6 också. Den kostar 3293 kronor i skatt. Det skiljer alltså ungefär en tank diesel.
Enda jobbiga är att det fortfarande är ca 3000 som gräns för att få uppdelad på kvartal. Extremt irriterande att få delbetala 4600 på ett år.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 34

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]