Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, äger den Volvo v70 d5 tf-80sc började låta från vänster framhjul igår, Så inåt helvete när jag svänger vänster så låter det mer och när jag svänger höger så slutar det. Har kollat hjullagret på vänster sida men ljudet verkar inte komma från den.

Däremot när jag drar runt drivaxeln och snurrar det med hjälp utav hjullagret, Så låter det under motorhuven. Börjar få tankar om att det skulle kunna vara växellådan. Har dock inte märkt av något konstigt med växellådan. Den hoppar inte ur växlarna eller något liknande. Får dessutom inga felkoder på detta problem.

Behöver någons hjälp som är mer kunnig, som kan ge några bra tips. Innan jag tar och lämnar det till en verkstad.

Låter som att bromsen ligger på fast den inte gör det.
Kolla hjullagret på båda sidor. Kollade du hjullagret på Vänster sida? För enligt beskrivningen så brukar det vanligtvis vara höger hjullager som är dåligt när det börjar låta mer när man svänger vänster och vice versa. Jag hade ett så extremt dåligt lager på min Octavia (kört med peltorkåpor länge, fråga inte varför :P) att den började leva rövare när jag svängde vänster, och blev tyst när jag svängde höger. Det var ändå på vänster sida det var kasst.

Kolla även stödlager till drivaxel.
Okej då blir det att kolla höger sida imorgon. Dock så tog jag loss vänster sida, så jag kunde röra på endast drivaxeln och la i neutralen. Då lät det fortfarande från växellåda, Så tror att det är växellådan eller något med vänster drivaxel men tack för tipset.
Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]

Koffertlucka byte

Hej. Vet nån om en lucka från -06 pass[…]

Hej! Har lite funderingar på hur jag kan kon[…]