NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Abb3s
Hej! Någon som har erfarenhet av rasas kamrem på T5 motorn? Skulle vilja veta hur mycket jobb det är att laga & vad som behövs köpa..
Användarvisningsbild
av HCP
Toppen kan ha klarat sig, kolla ventilstyrningar, ventilsäten etc. beror på hur mycket som slagit i
När du ändå tar isär den så byt allt kring ventilerna, du lär köpa alla nya ventiler.
Ny rem, löphjul/spännare, vattenpump kan du ta samtidigt.

Utrustning för att "lappa" ventilerna, d.v.s.s lipa in dem i sätena, finns kit att köpa med slippasta och handvev, eller som du kör på skruvdragare.

Passa på att byta alla tätningar, packningar och oringar när du ändå har lyft bort toppen. Samma med toppackning, köp ny. Nya bultar också då de är sträckbult antar jag.

Lyfta toppen, byta ventiler, slipa in dem och montera tillbaka toppen gör du på en heldag om du har skruvat tidigare.
en dag till för resterande med kamrem och ställa in kammar, montera resterande komponenter.
Kan behövas viss specialutrustning, bl.a. ventilfjäderbåge för att ta ut fjädrar, verktyg för att nolla kamaxlarna o.s.v.

Snabb lista jag kommer på, andra kan säkert fylla i de jag missat
- Kamremskit (rem, hjul, pump).
- Nya ventiler
- Ventiltätning
- Ventillyftare (hade jag bytt bara för att ha gjort det)
- Topplocksbultar + packning
- Div. packningar och oringar runtom, t.ex. avgas, insug, vatten etc.
- Packboxarna till kammarna - när du ändå ska bort dem dem
- Tändstift, av ren överlevnadsinstinkt, kan ha fått en smäll
- Slangen till vevhuset, byt när du ändå är där o river, skadar inte.

Det går ju att fulrenovera med bara ventiler, ny rem o behålla allt annat men inget jag skulle göra. Lika bra o göra det ordentligt direkt, skönt att veta att motorn är fräsch.
Remmen kan ha gått av pga utmattning eller att pumpen nypit, så byt allt så sover du bättre 😁
av Martinhellström
Jag håller precis på ,min motor är isär och jag byter alla 20 ventilerna, alla har varit i kolvarna, vissa ser inte krokiga ut, men ren säkerhet.
Är det någon som har sekvens och moment för topplocksbultarna som kan dela med sig?
av ashohakan
Kamremmen är tänkt att bytas ut vart 120 000 eller var tionde år. Är det nödvändigt att byta ut remskivan, spännare, tätningar med den? Det tillför nästan 900 till reparationskostnaderna https://19216801.onl/ https://routerlogin.uno/ .

Alla tankar eller annan information om kamremsbyte är mycket uppskattat
Senast redigerad av 1 ashohakan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HCP
ashohakan skrev: mån 10 jul 2023, 20:55 Kamremmen är tänkt att bytas ut vart 120 000 eller var tionde år. Är det nödvändigt att byta ut remskivan, spännare, tätningar med den? Det tillför nästan 900 till reparationskostnaderna.

Alla tankar eller annan information om kamremsbyte är mycket uppskattat
Om du ändå river ner det så hade jag gjort det.
Är sparbössan tight och det ser bra ut kan du chansa, det kan hålla 15.000 mil till, eller 15

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]