Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ni som bytt lager i magnetkopplingen hur har ni gått tillväga för att lossa centrumskruven i kompressorn/ magentkopplingen för att sedan kunna lirka av ytterskivan och magnetkopplingen. Skruven går ju bara med runt. Finns ju ingenstans eller något att låsa skiva/koppling med.

Tacksam för hjälp, tips, instruktioner mm.
Jaha, då körde jag med mutterdragaren för att lossa centrumskruven (bulten) och naturligtvis gick den av (som befarat). Nu är frågan hur man enklast får ut den och var jag kan köpa en sådan skruv/bult. Den har dimensionen 10 mm, dock vet jag inte dess längd.
Kan du ändå inte trycka i skruvar utan att gänga i dem och använda dem som mothåll med en mejsel som länken visar?
Men har du dragit av bulten borde du väl kunna dra av ytterplattan med en avdragare? Sen får du väl försöka ta ur det som är kvar av bulten med en grispitt eller något?
m2c skrev:Kan du ändå inte trycka i skruvar utan att gänga i dem och använda dem som mothåll med en mejsel som länken visar?
Men har du dragit av bulten borde du väl kunna dra av ytterplattan med en avdragare? Sen får du väl försöka ta ur det som är kvar av bulten med en grispitt eller något?
Nej hålen är alldeles för grunda för att skruvar ska kunna sitta på plats.
Har nu kommit så långt i mitt ac-projekt:

1) har fått loss den svarta ytterskivan som roterar med kompressorn

2) fått loss låsringen till remskivan

3) remskivan sitter som berget, går inte rotera med- eller motsols en mm, inte heller vicka ut den, sitter som berget omöjlig att få bort (vad kan ha hänt?)

Funderar på att plocka ut kompressorn men då kommer det in luft i systemet och vad måste bytas då? Torkfilter, kondensor ...? Antar att jag inte kan plugga igen systemet? Vad bör jag göra?
Lossar du kompressorn kan du väl vinkla upp den så du får bättre åtkomst, utan att lossa ingående rör.
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]