Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Continental
Mmm, den behöver inte vara BMW rolig så till vida att den måste varva till 7000. Men den får gärna gå jämnt och fint, samt ha bra punch i botten.
Den lär ju ändå aldrig vara lika rolig att smiska som min 325:a, men det är ju inte heller för det ändamålet Jag tänker skaffa den. :wink:
av Primus
Jag var i samma fundering som du. För mig föll valet på en D5. Jag upplever att i en XC70 finns bara en nackdel med D5. Motorljudet! Inte ens BMW lyckas med dieselmotorernas ljud.

I allt annat tycker jag D5 passar bättre.
av Volvo mitt val
Continental skrev:Mmm, den behöver inte vara BMW rolig så till vida att den måste varva till 7000. Men den får gärna gå jämnt och fint, samt ha bra punch i botten.
Den lär ju ändå aldrig vara lika rolig att smiska som min 325:a, men det är ju inte heller för det ändamålet Jag tänker skaffa den. :wink:
Jag kan bara rekommendera en Volvo V 70 II med 3.2 motorn. Kör själv en S80 3,2 AWD och har bara god erfarenhet av denna. Förbrukningen är på landsväg c:a 0,9 och i stan 1,3. Motorn går mycket tyst och mjukt. Jag utgår från att 3,2 motorn fungerar lika bra i en V70. Apropå BMWs förbrukning funderar jag på hur man kommer fram till de låga förbrukningstal man redovisar för BMW.Körde en BMW 530 XI (ny leverans i oktober 650 mil)till Göteborg och förbrukningen låg något lägre än min Volvo men det var inte mycket som skiljde i motorernas förbrukning. BMW var snabbare men också starkare men båda bilarna går mjuk och fint.
av Petjos
Jag kan bara säga att det är ett väldigt angenämt problem du har, har själv kört båda bilarna och tycker dom är väldigt välbyggda bilar, motormässigt så hade jag personligen valt D5 framför 3.2 då jag tycker att diselmotorns karaktär med max vrid 400nm vid 2000rpm passar bättre för just denna typ av bil, ett plus till är ju att förbrukningen borde också bli något lägre. En sak till som borde väga till diselns fördel är ju den dagen då du ska sälja/byta in bilen då har du sannolikt ett bättre utgångsläge med en disel istället för en bensin sexa.
av Rolle38
Jag testkörde en D5:a men tyckte att den lät väl mycket, förutom när man nått landsvägsfart och bara låg och kryssade.
Dessutom såg jag en jämförelse mellan en D5 och en 2,5T i AMS, där man konstaterade att det mest var en fråga om ekonomi, dvs om man körde mer än 1802 mil så var D5 mer ekonomisk.

Med detta i åtanke valde jag att satsa på den mer (i mitt tycke) komfortabla 3.2 motorn.

Leverans i morgon....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför tror alla diesel ska ha så mycket bättre andrahansdvärde.

-Nu blir dieselbränsle dyrare är bensin vid pumpen.
-Skyhög fordonsskatt

Förr köptes ju gamla diesel upp av folk som som kör de långt i norrland eller åkare/bönder som kudne tanka gratis i gårdstanken.

Men om det krängs ut 30% dieselbilar lär den marknaden överflödas.

De flesta lite äldre begbilar rullar bara 1500 mil per år och då är diesel inte alls intressant. Risken finns att dieslar dyker snababre än bensinare när man tokskattar dem.
av Pachipachihand
VolvoB20 skrev:Varför tror alla diesel ska ha så mycket bättre andrahansdvärde.

-Skyhög fordonsskatt

Förr köptes ju gamla diesel upp av folk som som kör de långt i norrland eller åkare/bönder som kudne tanka gratis i gårdstanken.

De flesta lite äldre begbilar rullar bara 1500 mil per år och då är diesel inte alls intressant. Risken finns att dieslar dyker snababre än bensinare när man tokskattar dem.
Just nu ja,men framtiden MÅSTE se annorlunda ut. När politikerna inser att moderna dieselar är det ända fungerande miljö alternativet inom horisontens synfält.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tror inte, jag VET!

Kolla bara på t.ex begagnade XC90. En 3.2 står kvar i hallen hur länge som helst! Samtidigt försvinner D5:orna direkt.

Det är inte så konstigt iofsig. En XC90 D5 klarar sig på 1 liter/mil i stadstrafik om man kör på lite. En XC90 3.2 ligger (med samma körstil) på 1.8l/mil. V8 - hur mycket som helst.....
av Petjos

-Skyhög fordonsskatt

Förr köptes ju gamla diesel upp av folk som som kör de långt i norrland eller åkare/bönder som kudne tanka gratis i gårdstanken

Då borde du ju skynda dig att byta bil kanske :D

Sen så om du besöker en bilhall så ser du inte värst många diesel bilar utan det är oftast bensinare som är mer svår sålda, men jag kan inte säga till 100% att de är bättre andrahands värde på en diesel den är ju faktiskt ofta dyrare i inköp.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]