Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1546422
Inte för att vara dryg, men innebär kolla säkringarna att du tagit loss och mätt dem eller okulärbesiktat? Går ju att byta med en säkring som du ser fungerar och se om felet flyttar sig om du inte har något att mäta med. Om säkringarna är OK, då är det mäta som gäller och schema är som sagt bra, men lite kan du hitta även utan schema genom att mäta om du har 12 V, men tex jorden är borta. Är 12 V borta och säkringen hel, kabelbrott är då rimligt, testa då att koppla in 12 V vid lampsockeln, antar att du testat lamporna även om det är flera som är "trasiga"? Spänningspeak kan ju ha bränt flera om nu det är så illa som blixten.
#1546423
All belysning bak på en 2013 kommer från CEM, så även blinkers. Jordningen är gemensam för blinkers och övriga funktioner.
CEM har en del inbyggda säkringar. Är det där du har kollat?
Broms-, dim- och backljus passerar kontaktdon 74/602, men det gör inte blinkers eller bakljus, så det finns inget system i det heller.
74/602 sitter i takets bakkant och är där det brukar brinna upp när sånt som sitter i bakluckan slutar fungera. Kontrollera om allt övrigt, som inte har med belysning att göra, fungerar i bakluckan. Torkare, elvärme, skyltbelysning, centrallås osv.
Gör det inte det så prova jorda bakluckan separat genom att från baksidan peta ut täckbrickan över axeln till bakrutetorkaren, koppla in en sladd där och dra den till bygeln till dörrlåset i dörröppningen där bak. Där finns stabil jordning.
Börjar det fungera då får du reparera jordningen till bakluckan. Den är förmodligen förkolnad i 74/602 i så fall. Men även om du inte har jordning i bakluckan borde den delen av belysningen som sitter fast i karossen fungera ändå, så det kan mycket väl vara något annat i det här fallet.
#1546425
Blinkers, torkare och dimljus fungerar bak. För att återställa säkringarna i CEM bryter man + på batteriet i 10 min? Stämmer det?
Lampor där bak som inte sitter i luckan fungerar inte heller.
#1546444
Byta säkringar kan du göra utan att ta bort anslutningen till batteriet. Det är mest dumt att komma åt CEM som är problemet. Det där med 5-10 minuter gäller tiden mellan det att man tar bort batteriets minuskabel till det att man börjar plocka isär elsystemet. Till exempel lyfter ut en stol. På den tiden hinner styrenheter för airbag och liknande spara undan alla inställningar de behöver, så du inte får krångel när de kopplas in igen.
#1546547
Det är riktigt att utgångarna som används på CEM till de här funktionerna har inga vanliga säkringar. De är elektroniskt överbelastningsskyddade.
Jag kollade inte de detaljerna från början, för de är lite omständiga att få fram från elschemat.
#1546599
Normalt sett ska de återgå av sig själva, när felet försvinner. Så du ska slippa byta säkringar.
Det finns för övrig inte någon säkring till själva bromsljuset heller, utan den som finns är en avsäkring av bromsljuskontakten.
Det påverkar inte alls övrig belysning.
Märkligt det här. Hur är det med backljus och dimbakljus? Tillsammans med blinkers är det de som har vanliga glödlampor. Bakljus och bromsljus har lysdioder. Jag fungerar på om det är något fel på PWM-signalerna till lysdioderna.
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]