Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gav mig på att byta topplockspackning på en bil jag fick. När jag satt tillbaks allt så startade bilen väldigt snabbt men det går som en påse nötter, det går ojämt och låter som en traktor på tomgången.
Jag får felkod ECM-6110 och ECM-3000. Båda Vidar ”camshaft position.
Är det någon som kan hjälpa mig vad jag gjort fel? Jag misstänker att jag satt kamremen fel. Någon som kan göra en beskrivning hur jag nollar den. Jag har gått efter markeringen på vevaxeln samt ställt kamaxlarna mot varandra. Är det rätt eller fel? Hur exakt mot varandra ska kamaxlarna stå? (Jag vill inte följa markeringarna på kamdreven då jag vet att dem visar helt fel)
Tack på förhand
Update, jag fick tag på instruktioner av en på volvo, kamremen stod 1 eller max 2 kugg fel. Men ingen skillnad på motorns gång. Den går ojämnt och väldigt orolig på tomgång.
Det gäller en 2.4t.
Någon aning varför den går så otroligt dåligt? Jag har inte lossat på någon av kamdreven, kan det ändå ha något med inställningen av kamdreven att göra?
Vad menar du med "Jag vill inte följa markeringarna på kamdreven då jag vet att dem visar helt fel" ? :-)
Klart de inte visar fel.

Jag skulle rekommendera att du antingen läser Volvos material om VVT-systemet, alternativt kollar denna/annan video om ämnet (den är ej heltäckande och rekommenderar således annat material också):

Lätt att ha sönder motorn, går inte att kugga över många kuggar innan det skadar ventiler...
panth0n skrev:Vad menar du med "Jag vill inte följa markeringarna på kamdreven då jag vet att dem visar helt fel" ? :-)
Klart de inte visar fel.

Jag skulle rekommendera att du antingen läser Volvos material om VVT-systemet, alternativt kollar denna/annan video om ämnet (den är ej heltäckande och rekommenderar således annat material också):

Lätt att ha sönder motorn, går inte att kugga över många kuggar innan det skadar ventiler...
Tack för den videon!

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]