Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil:
Volvo V60 T3 från 2011.

Problem:
AC-kompressorn brummar ganska högt och tar liksom över motorljudet. Ljudet följer varvtalet på motorn och är mest dominant mellan tomgång och 2500 rpm.
Vid lite högre varvtal, ca 5000 rpm, kommer även ett lite mer metalliskt vibrerande ljud, gissar att det kommer från den skivan längst ut på magnetkopplingen.

Ljudet försvinner DIREKT när man stänger av ACn.
Ljudet försvinner även när motorn är under last, alltså när jag accelererar lite hårdare.. antagligen för att multiremmen belastas och påverkar AC kompressorns hjul.

Grejen är att detta ljudet kom först år 2020 när bilen köptes... Den lämnades in på garantin och fick AC kompressorn utbytt. Kommande sommar 2021 va inga konstigheter. Sommaren 2022 kom ljudet tillbaka men då ville inte firman "ge garanti på garantin" och gav kalla handen.
Jag lämnade istället in bilen på en annan auktoriserad Volvoverkstad och de kunde höra ett förhöjt ljud, men kunde inte hitta något fel på felsökningen.

Sen dess har det brummat från kompressorn och jag blir tokig på ljudet.
Volvo verkstaden ville ha 15 500kr för att byta ut ACn... känns inte värt, eftersom allt fungerar och kyler perfekt... förutom missljudet.

Vad kan jag göra åt detta?

Mvh Robert
Jag har kanske samma fel.

Pumpen bytes för två år sedan och jag tror faktiskt att det kom sen dess.

Jag har aldrig hört detta på någon annan bil jag har kört (jobbar som mekaniker)
Jag har hört magnet koppling som väsnas.
Och lager ljud ifrån av hjulet remskriva.

Men mitt ljud är något annat. Kanske samma som trådskaparen..

Hörs tydligt lugn körning. Upplevs högre /tydligare när man motorbromsar.

Ett slags lager ljud.
Jag har hängt av multiremen och snurrat alla hjul. Men hittar inget som är fel.. Därför tror jag ljudet kommer inuti acpumpen men konstigt med en nästan ny pump.
Ceska skrev: ons 05 jul 2023, 11:26 Låter det mindre när ute är riktigt varmt 25> och soligt?
Låter mer när ute temp är nära på inställt i kupén?
.

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Kör alltid på 22 grader.
Hör ofta inget på morgonen men alltid på dagarna.
Vad tänkte du på?
Jonas_latt skrev: ons 05 jul 2023, 12:28
Ceska skrev: ons 05 jul 2023, 11:26 Låter det mindre när ute är riktigt varmt 25> och soligt?
Låter mer när ute temp är nära på inställt i kupén?
.

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Kör alltid på 22 grader.
Hör ofta inget på morgonen men alltid på dagarna.
Vad tänkte du på?
Tänkte på hur mycket ventilen bypassar beroende på kylbehovet. Vid låg kylbehovet d det brukar det låta.
Nu lånar jag verkligen tråden. Och hoppas trådskaparen hoppar in och förklarar sitt ljud så vi får se om det är samma.

Känns som ljudet e värre varma dagar men kan va en inbillning.

Idag när det va 15 grader ute och regn så hörde jag inte mycket av ljudet.

Pumpen är 2-3år (billig pump)
Magnetkopplingen bytes förra sommaren.
AC mängd kollade jag för någon månad sedan.

Ljudet försvinner helt när jag stänger av ac pumpen.

Men som sagt jag vet hur ett dåligt lager i remhjulet låter..
"mitt" ljud hörs inte utanför bilen som en dålig remhjul.
Svårt att filma ljudet tyvärr.
Biligt pump=biligt reglerventil. Min första biliga ventilen höll i 2 år, vet inte vart kan man få tag en riktigt oem kvalitets ventil då sett vara kina varianter som såg identiska bara med annan pris lapp. Utan att tänka för mycket beställde ytligare ventil och byter men denna gång hjälpte inte. Blev en ny kompressor till slut för att man inte orkade skruva fram och tillbaka.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]