Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå i stugan. Detta gäller min xc70 d4 AWD 2016 som gått 14800 mil. Vilket innebär att försäkringen inte täcker växellåda peoblem om 200 mil till...Misstänker att min automat inte riktigt mår som den borde. Får dock inte upp några felkoder.
När jag åker iväg med bilen med lugnt gaspådrag så växlar den upp ett par växlar för att sedan direkt växla ner 1 växel känns det som. Bara när den är kall vad jag upplevt. Ungefär som att den inser direkt att det gick för tungt och växlar ner igen.

En annan sak om ja ligger i jämn hastighet och släpper gasen för att börja bromsa tycker jag att den kan hugga till. Vet dock inte om det har med lådan att göra men det känns som det...

och en tredje sak... när jag släpper gasen för att bara rulla så går varvet upp o ner och pendlar mellan att frihjula och motorbromsa.
Ledsen för lång text... hoppas ni förstår hur jag menar med allt. Undrar mest vad problemet kan vara och om det går att åtgärda eller om man behöver behöver byta lådan....
Växellådan kan upplevas som att den ligger kvar på ett högre varvtal/lägre växel när den är kall för att snabbare få upp tempen i lådan.

Sen kan man fundera på när oljan i lådan byttes senast? Volvo har inte det på intervall men det bör ändå göras för att undvika att problem uppstår.
Jag lät byta oljan i min bils låda vid 9000 och 18000 mil.
Man känner att den växlar upp till 2an sen 3 an typ direkt efter varandra för att sedan direkt växla ner till 2an igen och fortsätter accelererar o sedan växlar upp till 3an igen som vanligt.

Jag har inte ägt bilen så länge men har svårt att tro att oljan någonsin är bytt... kanske skulle lämna in den på en spolning o hoppas den blir lite trevligare igen :-)
Ett oljebyte är helt klart mer än dags efter så många mil. Ibland hjälper det på konstiga växlingar.

Det sista du beskriver, vid motorbromsning, är dock normalt. Lådan är utrustad med limited slip lockup, så den kan gå från frisläppt till halvlåst till låst momentomvandlare. När du motorbromsar mixtrar den ibland med momentomvandlarlåsningen för att hitta ett lagom läge med motorbromsning (ger noll i förbrukning) och jämn gång. Då kan det bli så där att den trixar lite upp och ner.
För övrigt har du nog en TF 80SD och inlägget var inte alls speciellt långt.
Användarvisningsbild
av LeifA
Pröva att göra en adaption av lådan när den är varm, växla mellan P och R kanske 10ggr och sedan kör iväg, då lär lådan sig nya lägen för växlar och det kan ta en liten stunds körning.
dannhepannhe skrev: mån 03 jul 2023, 21:33
Jag har inte ägt bilen så länge men har svårt att tro att oljan någonsin är bytt... kanske skulle lämna in den på en spolning o hoppas den blir lite trevligare igen :-)
Köpt på firma? Då har du antingen garanti eller Konsumentköplagen som kan hjälpa dig om något är fel. Om något annars är fel kan man meddela försäkringsbolaget också innan milen rinner ut så ärendet är påbörjat inom giltig tid. Hade om möjligt bytt olja själv men hade nog hört av mig till de först ändå
apersson850 skrev: mån 03 jul 2023, 22:45 Ett oljebyte är helt klart mer än dags efter så många mil. Ibland hjälper det på konstiga växlingar.

Det sista du beskriver, vid motorbromsning, är dock normalt. Lådan är utrustad med limited slip lockup, så den kan gå från frisläppt till halvlåst till låst momentomvandlare. När du motorbromsar mixtrar den ibland med momentomvandlarlåsningen för att hitta ett lagom läge med motorbromsning (ger noll i förbrukning) och jämn gång. Då kan det bli så där att den trixar lite upp och ner.
För övrigt har du nog en TF 80SD och inlägget var inte alls speciellt långt.
Jag har också trott att det är en SD jag har då det verkar vara den med startstop om ja läst rätt... dock står det att det är SC när jag läser av bilen med min icarsoft....
Micce1980 skrev: tis 04 jul 2023, 07:13
dannhepannhe skrev: mån 03 jul 2023, 21:33
Köpt på firma? Då har du antingen garanti eller Konsumentköplagen som kan hjälpa dig om något är fel. Om något annars är fel kan man meddela försäkringsbolaget också innan milen rinner ut så ärendet är påbörjat inom giltig tid. Hade om möjligt bytt olja själv men hade nog hört av mig till de först ändå
Japp köpt på firma dock för över 3 månader sedan som dom har garanti på. Men man borde kanske rings försäkringsbolaget som du säger o prata med dom :-)
En annan sak jag funderat på är om man skulle spola lådan. Jag har en sån volvo slang man sätter på oljekylaren o gör spolningen själv genom att köra ur lite o fylla på lite osv o byta mellan alla lägen. Byter det all olja tillslut som en riktigt spelmaskin gör eller kommer det bli massa skit kvar om man inte lämnar in den o kör med riktigt spolmaskin?
Vilket försäkringsbolag har du?
Om du har Volvia så är det 17.000 mil eller 8 år, så ålder kan ju också spela in beroende när den är reggad

Sen kan man därefter teckna förlängd Maskin- och elektronik­försäkring
Köp Förlängd Maskin- och elektronikförsäkring och få fler mil av bekymmersfritt bilägande. Försäkringen täcker skador som uppkommer på grund av elfel eller motorhaveri och gäller tills din Volvo är 10 år eller har gått 20 000 mil.
Dock är självrisken hög, 7500

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]