Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
pylonper skrev:Tack för alla bra tips! Det kanske jag ska prova.

Fast du får ursäkta alla dessa frågor, jag känner mig lite trögfattad när det gäller det här:
Eftersom det här ljudet kom efter motorbytet, kan man anta att det inte är samma svänghjul som sitter på nu som innan motorbytet?
Eller kan det finnas andra orsaker att det börjat rassla just nu?

Känns lite jobbigt att be verkstan göra om det, speciellt som den ligger en bit från där jag bor och dom dessutom hävdar bestämt att det är samma svänghjul som jag hade förut. suck.

Mvh

/Per
ja alltså.. du ska inte ha ett dubbelmassehjul från fabrik.. och jag tror inte rasslet börjat nu utan det är du som tänker på det nu som först.. Dubbelmassehjulet är inte heller nån evighetsprodukt utan dom är så illa så dom är utslitna vid 18-20000 då gummit släppt eller iallafall mjuknat ordentligt..
Dubbelmassehjulen tillhör endast 70 serien från fabrik.
Dubbelmassehjulen används HELST till 140hk serien... inte 170 eller 225hk serien.
Säger dom att dom använder ditt gamla hjul så gör dom antagligen detta.
Var det dubbelmasse på nån av motorerna från början ens?..
av pylonper
Väldigt bra fråga, har ingen aning om det.

Vet bara att det ljudet inte fanns förut, det låter ganska så rejält. Det är så pass att folk vänder sig om. Skumt bara att det är beroende på hur man släpper upp kopplingen...

Då kanske det är så att man lät hjulet sitta kvar på "nya" motorn men att det hjulet har gjort sitt..fast man vill ju gärna tro att dom talar sanning..

Kan man annars sätta ihop något fel/snett så det blir så här av andra skäl tror du?
Suck, så har man bråkat i 6 veckor på verkstan och äntligen fått dom att göra om jobbet. Tillbaka med mitt gamla svänghjul, ny packbox, (för den läckte och dom bytte inte förra gången), och så blev oljudet värre.. :(

Dvs nu låter det rasslande ljudet högre, och det har det tillkommit ett "rullande" ljud och ibland även ett vinande ljud...som alla bara låter när kopplingen är uppsläppt i friläge. En hel symfoni av oväsen under huven...

Kan det vara att dom är väldigt oförsikta vid monteringen så att dom har sönder lådan?
Eller har dom plockat på ett felaktigt svänghjul igen? (först hade dom tappat bort mitt gamla, sen plötsligt hittade dom det efter 6 veckor..)

Eller kan det vara så att dom haft i fel sorts olja som skapar såna här problem?

Tacksam för hjälp
av *pettson*
pylonper skrev:Suck, så har man bråkat i 6 veckor på verkstan och äntligen fått dom att göra om jobbet. Tillbaka med mitt gamla svänghjul, ny packbox, (för den läckte och dom bytte inte förra gången), och så blev oljudet värre.. :(

Dvs nu låter det rasslande ljudet högre, och det har det tillkommit ett "rullande" ljud och ibland även ett vinande ljud...som alla bara låter när kopplingen är uppsläppt i friläge. En hel symfoni av oväsen under huven...

Kan det vara att dom är väldigt oförsikta vid monteringen så att dom har sönder lådan?
Eller har dom plockat på ett felaktigt svänghjul igen? (först hade dom tappat bort mitt gamla, sen plötsligt hittade dom det efter 6 veckor..)

Eller kan det vara så att dom haft i fel sorts olja som skapar såna här problem?

Tacksam för hjälp
Nej lådan är inte trasig.. Dom låter så när dom gått några mil. Även när du kör iväg på ettan och tvåan (om du kör t.ex vid en vägg) så hörs ett skorrande ljud ur lådan. Om du vill bli av med rasslet så får jag endast föreslå en splitt ny växellåda som kommer vara tyst dom första 13-15000 milen. Sen börjar det igen.. I värsta fall börjar det redan vid 10k mil. Lådorna är inte ändrade i konstruktionen och ljudet kommer att bestå.
Det som gör själva vibrationen är att en motor alltid går stötvis. Det är 5 cylindrar och alltså 5 stötar i hastigheten på svänghjulet. Hastighetsökningen är som en vibration. En av svänghjulets uppgifter är att jämna ut dom genom att vara trögare att rotera. Därför kom dubbelmassehjulet, då dämpar hjulets tyngd plus att det då är gummiupphängt..
Problem 2 med lådtypen är att urtramplagret nästan aldrig är stillastående. Det roterar nästan alltid eftersom det ligger mot solfjädern i trycklplattan. Då det är hydrauliskt finns det inte nåt utrymme däremellan.
Dessa ljud är skönhetsfel som är trista men alltså inte farliga.
Att byta oljan kan göra en del på ljudet. Det jag isåfall kan rekommendera som är ljudabsorberande är väl syncromesh som finns till bl.a GM produkter.
Jo, fast jag hade inga ljud alls i den innan dom bytte motor o koppling...
Tack för ditt utförliga svar, jag ska prova oljan du rekommenderade
Känns ju inte som ngn ide att byta till en annan begagnad låda.
.
av *pettson*
pylonper skrev:Suck, hör numera rasslendet på alla växlar även upp till 100 innan vindbruset tar över...
Innan dom "lagade" det hördes det bara på tomgång utan växel..
Om det rasslar medans bilen rullar så finns det nåt annat problem.
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]