NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har många gånger hittat hit, men aldrig haft något konto. Nu har jag äntligen skapat ett, och börjar direkt med en fråga:

Stödlagret på höger drivaxel är slut. Räknar med att byta hela drivaxeln. ”Min mek” meddelar att också själva fästet/hållaren för stödlagret behöver bytas.

Nu till frågan - drivaxel är lätt att hitta, men trots väldigt mycket googling kan jag inte hittat själva hållaren som håller stödlagret på plats. Vet någon vad delen heter, eller vad den går att hitta? Hoppas att kunskapen finns i detta forum!

Den skymtar på bilden. Behöver båda ”halvorna”

V50 1,8f -08

/Markus
Bilagor
IMG_5109.jpeg
IMG_5109.jpeg (622.81 KiB) Visad 378 gånger
Det där är precis vad jag sökt! Tack flub!

Jag hade samma problem för ett år sedan, och bytte då drivaxel. Stegvis har sedan problemen kommit tillbaka, för att nu skrapa ordentligt främst vid gaspådrag när drivningen belastas. Det slamrar även till ibland när man släpper gasen. Metallisk lukt, typ vinkelslip, när man kört.

Jag kan rucka drivaxeln kanske 3-5 mm upp och ner där stödlagret sitter. Vet inte vad som hänt med lagret, men med tanke på att problemen kom tillbaka 600 mil efter byte av drivaxel låter teorin om fästet rimlig. Jag är dock tacksam även för andra idéer.

Det kan nämnas att verkstaden som bytte drivaxeln förra året inte alls kopplar detta till drivaxeln längre. Han hävdar nu att växellådan måste bytas…

Stort tack för artikelnumren. Det verkar inte vara de lättaste produkterna att hitta på bildelssajter, men nu är det iallafall möjligt!

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]