Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martlin
Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010.

Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter värre ju snabbare man kör. De kommer dock inte direkt och förekommer inte konstant. Vissa sträckor är det inget alls och vissa sträckor riktigt kraftigt. Det gör det ju svårare att felsöka då det visar sig slumpmässigt.

Det är samma med både sommar och vinterdäcken. Den har precis varit på framvagnsinställning utan att det blev bättre. Nybesiktigad där de kollade extra noga på leder utan att hitta något fel. När den var på service kollade verkstaden också men kunde inte se något.

Innan den lämnas in för felsökning tänkte jag kolla här om någon har en idé vad det kan vara, eller om någon haft liknande symptom på sin bil, eller om det är något vanligt förekommande för bilmodellen?

Tack på förhand!
Ja, det här är inget som märks i kurvor just utan har bara varit på motorväg. Det låter heller inget speciellt utan är enbart vibrationer i ratten och kan även kännas lite i stol och pedaler.
Har även upplevt att vid lägre hastigheter och ojämnheter i vägen så kan ratten väldigt lätt dra åt olika håll, något jag inte upplevt med flera andra bilar på samma väg. Vet inte om det är relaterat till det andra men tänkte att det kan vara värt att nämna.
Vibrerar det mer vid gaspådrag än vid frirullning skulle jag misstänka ytterknutarna.. Been there :-) Är alla damasker hela?
Sen skulle jag kolla toe och leta glapp i styrleder och länkarmsbussningar om bilen vill dra slumpmässigt åt olika håll. Men det kanske redan är gjort. Glöm inte bakaxeln. Kärvande fjäderbenslagringar ger också sådana symptom.
Har du gjort road force-balansering på framhjulen? Och inte tappat någon adapterring om du råkar ha tredjepartsfälgar
Anliggande broms kan överhetta skivorna så att de slår sig, kolla!
Erik Å skrev: ons 21 jun 2023, 19:15 Vibrerar det mer vid gaspådrag än vid frirullning skulle jag misstänka ytterknutarna.. Been there :-) Är alla damasker hela?
Sen skulle jag kolla toe och leta glapp i styrleder och länkarmsbussningar om bilen vill dra slumpmässigt åt olika håll. Men det kanske redan är gjort. Glöm inte bakaxeln. Kärvande fjäderbenslagringar ger också sådana symptom.
Har du gjort road force-balansering på framhjulen? Och inte tappat någon adapterring om du råkar ha tredjepartsfälgar
Anliggande broms kan överhetta skivorna så att de slår sig, kolla!
Det är ingen skillnad egentligen vid gaspådrag, samma vibrationer nerför med minimalt gaspådrag.

På besiktningen ska de ha kollat damaskerna, samma sak med leder och länkarmar.

Toe ska vara kollat vid framvagnsinställningen.

Fjäderbenslagringar är nog inte kollat, vet inte om det också kan bidra till vibrationerna eller bara att den drar åt olika håll?

Det är gjort en vanlig balansering, vet inte riktigt skillnaden på en road force-balansering?

Originalfälgar sitter på bilen och bromsarna är det inte, ganska nya och har inte slagit sig.
Road Force innebär att man har en extra rulle på maskinen så att man kan balansera med full last på däcket.
Det avslöjar obönhörligen alla skevheter i däcket.. Sånt förekommer även på nya dyra premiumdäck.. Been there :-/

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]