Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hvdox
Så jag har precis köpt och bytt turbo på min Volvo v70n 2,4t och på tomgången så står laddtrycksmätaren på -0,7 och när jag gasar så laddar den bara till 0 nån som vet vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Går bilen som den ska i övrigt? Kollat slangen till mätaren? Jag utgår ifrån att du kör bilen när du kollar laddtrycket?
av Hvdox
ja jag kollade när jag körde den ja, eh bilen ger lika effekt vid halvgas och fullt ungefär, kan det vara magnetventil eller gasspäll kanske?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Även om magnetventilen är kass så borde den ändå ladda lite grann. MV kan inte ställa ner trycket under vad fjädern i wastegaten ger. Är turbon du satt dit helt ny? Klen wastegate eller för den delen igensatt avgassystem?
av Hvdox
jag köpte en turbo ifrån vparts som var en bytesturbo så antar att dom har renoverat den och så, vad menar du med igensatt avgassytem? jag har inte ett helt avgassystem det ska jag svetsa imorn men oavsett om turbon är renoverad så borde den väll ladda 0,5 som orginal?detta var problemet med andra turbon med som jag hade men den var ju jätte dålig
av Hvdox
det borde det vara, hur ser man det eller vet det? köpte liksom bara den och de stod att det var rätt turbo till rätt motor kod och allt så det borde den vara
av SubMarine
Du justerar längden på staget som går från tryckklockan till wastegaten. Lyft av stången från wastgaten och kontrollera att WGn är helt stängd samt att det finns en förspänning i staget. Förspänningen justeras sätts genom att trycksätta wastegateaktuatorn med ett specifikt tryck beroende på motortyp. IPD har rätt bra filmer om detta på sin youtube-kanal. Sök på typ "IPD turbo 101".

Du har inte glömt några vakumslangar annars? Sitter den på dumpventilen på plats?
av Hvdox
Nä vakuum slangar borde jag inte ha glömt för de är ju bara 3 st små och dumpventil tror jag inte eller om de inte finns original
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du har en slang som går från insuget till dumpventil / avlastningeventil / återcirkulering eller vad man nu vill kalla den. Så det går 4 slangar till turbon.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]