Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag försöker felsöka min dotters S60 2.4D-08 men går bet.

Felkoden är ECM-135F, inget annat finns lagrat. Motorservive dyker upp i displayen.

Symptomen som visar sig är följande och kom plötsligt från en dag till en annan.
När man kör sakta går bilen bra, men så fort man skall gasa upp i farten eller får motstånd i form av en back etc. tappar den laddtryck och rycker kraftigt, till den grad att bilen är okörbar. Det finns troligen inget laddtryck, men man hör att det viner i motorutrymmet ju mer man gasar, dottern trodde att fläkten varvade upp när hon gasade, ungefär så låter den.

Jag har provat att byta laddtrycksensor, utan skillnad. När jag kör med sensorn urkopplad viner den inte och rycker inte, den försöker antagligen inte ens bygga upp laddtryck då och då går den bra men slött.

När jag tittar på livedata ser laddtrycket ok ut, 1000 (atmorsfärstryck) vid tomgång och upp mot 1400 när den viner massor.

Att köra med LMM urkopplad gör ingen skillnad mot att ha den ikopplad.

Vinandet tycker jag tyder på laddtrycksläcka, men borde jag verkligen kunna få 1400 i laddtryck då och varför rör inte bilen på sig bättre isåfall?

Tips och ideer mottages tacksamt, annars får den nog åka in till Volvomecken då jag inte har dom fysiska möjligheterna att mecka allt för mycket själv.

Jag ser inget uppenbart luftläckage vid de slangar jag kan titta på uppifrån och jag har även haft möjlighet att okulärt besiktiga laddröret under motorns vilket ser ok ut.
Användarvisningsbild
av MartinS
Röret som går under motorn och ansluter mot turbon hade gått sönder och hoppat loss från turbon. Nytt rör på plats och bilen går som vanligt igen. Man kan tro att det är gjort i guld med tanke på att det kostade 3300kr för ett nytt rör (plus felsökning och montering) men det är faktiskt bara vanlig plast...

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]