Moderator: Moderatorer

Hmm ska jag berätta det här eller välja att hålla tyst? Eldade nästan upp bilen i söndags.. :oops:
Jag kom på den lysande idén att högtryckstvätta nedre/bakre delen av motorrummet, men eftersom lambdasonden påstås ogilla att bli dränkt med smutsvatten så vek jag en dagstidning över den innan jag satte igång att spola.. Gick jättefint, blev rent och snyggt. Sen plockade jag ihop tvättgrejerna och åkte iväg på en tur på några mil. Tyckte att det luktade lite bränt..
Ouups.. tidningen! :-/ Jo den satt kvar, någon sida var bortbränd precis där den låg mot avgasröret men resten hade inte hunnit torka upp helt och därmed inte tagit eld.
Det får bli grillfolie eller nåt annat obrännbart nästa gång. Minnet blir ju bara bättre för varje år som går (OBS ironi) :-D

VolvoJull3 skrev: Mina pinnar bak gick också av, jag fick borra ur dom. Gick åt 2 eller 3 borr :x
Hålen där gummit till glidpinnarna går igenom var också fyllda med ärg av aluminiun, fick nästan inte ur glidpinnarna, men gick att peta ur ärget.
Otroligt tungjobbat, det käkar några timmar av semestern men jag kanske lär mig något i slutändan. Som lök på laxen går vi om varann under sommarsemestern så två bilar i drift hade varit bekvämt. Jag kanske lägger på solfilm eller smörjer klädseln under tiden medans jag väntar på delar.

....och äter glass.
Jallemet skrev: ons 28 jun 2023, 08:46
VolvoJull3 skrev: Mina pinnar bak gick också av, jag fick borra ur dom. Gick åt 2 eller 3 borr :x
Hålen där gummit till glidpinnarna går igenom var också fyllda med ärg av aluminiun, fick nästan inte ur glidpinnarna, men gick att peta ur ärget.
Otroligt tungjobbat, det käkar några timmar av semestern men jag kanske lär mig något i slutändan. Som lök på laxen går vi om varann under sommarsemestern så två bilar i drift hade varit bekvämt. Jag kanske lägger på solfilm eller smörjer klädseln under tiden medans jag väntar på delar.

....och äter glass.
Brukar hålla på jag med på semestern, imorrn blir det besiktning av v40:in.
Har reklamerat bromsbelägg från autodoc under morgonen då flisor av belägget har ramlat av efter bara 100 mils körning. Får se om de gör rätt för sig.
Tack för tips och hjälp här inne senaste månaderna, idag besiktade vi vår 74:a. Så nu är den bes.befriad och dags att börja pilla med det estetiska, insidan är fin förutom förardynan men utsidan behöver lite slipning, rostlagning och målarfärg :-)

Bild

Bild

Bild
Upptäckte i morse att det var svårt att låsa bilen. Bilen har varnat för låg batterispänning på nyckeln sedan jag bytte den för typ två år sedan, men nu var det alltså dags.
Bytte ut batteriet mot ett från Biltema och då försvann även varningen, samtidigt som jag nu kan låsa bilen från ett betryggande avstånd igen. :party:
Tvättat bilen idag.

Igår besiktat utan anmärkning. 5800 mil och drygt 14 månader sen senaste besiktningen. Efter besiktningen tanka jag.

Innan besiktningen igår lagt på 1 st nytt framdäck. Leveransen av däck kom bara drygt 1 timme innan besiktningen så hann inte ens balansera. Men sen efter besiktningen bytte jag andra däcket och balansera båda. (Kände dock ingen obalans till och från besiktningen 10 mil). Nokian Hakka Blue 3 som satt på har bara hållit sen augusti 2022 och då har den ju gått många månader på vinterdäck också. Hoppas dom
Goodyear EfficientGrip Performance 2 (förövrigt tillverkade v 23 2023 snacka om färska) jag nu monterade ska hålla lite längre.

Servade även igår 4800 mil och ganska exakt 12 månader sedan senast. Olja, oljefilter och luftfilter. Lådan som luftfiltret sitter i såg ut som filtret till en Mosquito Magnet. Har aldrig varit med om förr, brukar ju vara lite flugor, gräs och vägdamm men nu var det extremt med mygg. Har ju kört rätt mycket i Norrland sen senaste servicen, ni som bor i Norrland brukar ni ha mycket mygg i luftfiltret?

Vilken känsla idag efter tvätten när jag åkte en sväng för att bromsa bromsarna torra. Nybesiktad, full tank, nyservad och nya däck.
av Slama
Lämnade in bilen för solfilmsmontering idag, nu är nyköpta V60CC redo för sommarens bilsemester efter utdragning av bucklor, rutbyte och lagning av AC.
Köpt en enkelbiljett Sverige-Polen för bil och i denna ombordvarande samt fått hem det gröna kortet.
Semestern börjar 7 juli (med några veckor i Småland) och ovan avgång är först 25 juli, så får man se vart man hamnar... :-)
@fjohan82, Gissar på att du hamnar i Polen, till en början i alla fall :-)

Kör värmaren till bilen här nu innan man ska iväg, här är 13+ så får den användas med då den inte gick många varv i vintras så får passa på :)
Micce1980 skrev: lör 01 jul 2023, 06:34 @fjohan82, Gissar på att du hamnar i Polen, till en början i alla fall :-)

Kör värmaren till bilen här nu innan man ska iväg, här är 13+ så får den användas med då den inte gick många varv i vintras så får passa på :)
Ja precis, får hoppas att man inte får en raket i huvudet när man rör sig neråt den regionen.. :-)
  • 1
  • 1779
  • 1780
  • 1781
  • 1782
  • 1783
  • 1912
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]