Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej de e säkert inte rocket science men har man ingen erfarenhet av det så behöver man ett par tips. Jag har nu tittat på par videos och det ser inte vidare svårt ut att demontera bakskärmen men eftersom jag inte har drag på denna bilen så finns det en chans att jag kan komma åt utan att demontera. Jag ska se om jag kan reda ut vad det är för något som sitter där idag.

Tidigare tjöt systemet konstant i perioder, särskilt när det regnat, numera startar inte ens systemet, trycker man på knappen så slocknar den igen. Om jag mins rätt så är det den andra från vänster som strular så det blir den jag riktar in mig på. Hade systemet iallafall hoppat igång och tjutet så hade jag kunnat lyssna på dem vilken som är död, nu får jag bara anta att det är den andra och skulle det vara fel så är det ju bara till att försöka med en av de andra.

Siktar på att montera av den under dagen.

De kommer omålade om jag förstår det rätt, kan man använda lackstiftet eller måste man köpa sprayburk med färg och lack från Volvo?
Jag har ingen läsare själv men en volvo verkstad gjorde en läsning för ett tag sen och konstaterade då lite snabbt och kort att det var andra sensorn från vänster som var kass. Sen om de syftade till sensorn eller kablage vet jag inte. Får kanske skicka in den på en ny check först?

Edit : Bilen för inne på felsökning av annan grej så när de ändå läste av systemet så noterade de att även backsensorn inte fungerade.
Fick hem spegeln idag och det är uppenbart att det är en billig kopia vilket såklart var förväntat. Kontakterna sitter inte jättebra men framförallt så är de placerade ganska nära varandra vilket gör att när man monterar på kopplingsskorna måste man vara väldigt noga att montera dem så att de iallafall får par mm mellanrum. De originalet satt kontakterna 2 cm från varandra så där fanns ingen risk. Först tanken här vara att böja till kontakterna men de verkar huvudsakligen vara fäst i värmemattan vilket gör att man inte vågar böja dem. Det återstår att se till vintern om det blir någon värme i den.

Nästa problem var att när man ska reglera spegeln så går den emot så att motorn orkar inte göra de justeringar som behövs. Tillslut fick jag plocka av spegeln igen och då såg jag att det fanns en del "plastskägg" kvar efter gjutningen så det var bara fram med kniven och karva runt hela spegeln. Efter detta fungerade det som tänkt.
Har själv satt dit de billiga Ridex sensorerna så sent som idag. Bytte två fram och två bak, samtliga fungerade direkt/efter tagit bort felkoder.
Bak är jätte lätt att byta, skulle inte säga att det spelar någon roll om du tar vinklad kontakt eller ej bak, jag köpte med rak kontakt.
Fram däremot behöver du med vinklad kontakt...

Tänkte också att det är lika bra att köpa original Valeo, ett av få märken jag gärna köper men för en fjärdedel av priset så ville jag gärna chansa, speciellt när det inte är svårt att byta eller man är helt beroende på deras funktion.
Jag har bara sensorer där bak på denna bilen. Tog en titt på hur det sitter och spontant ser det svårt ut att komma åt sensorerna utan att plocka ner plasten? Kanske går det sticka in handen om man hissar upp bilen men sen ska man lyckas koppla av\på grejerna med. Men plasten verkar ganska enkel att plocka ner, troligen lite enklare än fronten till och med.

Var det denna du köpte då? : https://www.autodoc.se/ridex/14734098
Har nu plockat av den sensor som verkstaden pekade på var problem. När jag mäter motståndet i den så får jag 10 respektive 12, d.v.s det finns 3 stift i denna. Enligt youtube klipp så ska den vara hel om den ger typ 10 så det skulle tyda på att denna sensor är hel och att det är fel på något annat ex kablage? Eller så har verkstaden pekat på fel sensor.

Systemet varnar direkt när man slår på bilen, när man trycker på sensor knappen så tänds först lampan men släcks nästan direkt igen, d.v.s den kan inte starta systemet. Om den kunnat starta hade jag testat byta platser på sensorerna eller känt på dem när de jobbar för att få en bild av vilken det är som strular.

Här är lite bilder på den jag plockat av :

Bild
Bild
Bild

Så vad gör jag nu? Ska man anta att denna ändå är sönder? Vilken bör man köpa? Var på skroten men alla sensorer där var redan plockade så det verkar vara grejer som strular ofta.

Förövrigt, det gick utmärkt att komma åt sensorerna underifrån, lite trångt när man inte hissar upp bilen men gör man det kan jag inte tänka mig att det är några problem att komma åt utan att plocka ner skärmen.
Ha en annan lokal skrot som tar 500 kr / sensor, de e dock från 2010 eller senare och ser inte ut riktigt på samma vis(andra färger). Passar de ändå?

Bild
Bild

Kan man lägga på sandpappra och lägga på annan lack? Eller bör jag köpa en ny?
B30a i en 740?

har lite dåligt koll på varianterna, d[…]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]