Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: fre 18 aug 2017, 21:17Suck
Jag har en nyare bmw med stora diesel 6an och den varken hörs eller vibrerar trots 380 hm 740 Nm

Så diesel kan gå tyst och mjukt. Och på motorväg ligger de strax över tomgång så det blir ännu tystare.
av William85
Exakt det här superknacket på lätt gas hade jag i min D4 AWD första halvåret i min ägo, ej vintertid dock. Ljudet försvann efter bilens första service med mjukvaruuppgradering hos Volvo (hade servats hos Meca från ny av ägaren före mig) Det var så påtaglig skillnad att jag brukar skämta om att de bytte bort fabriks-programvaran om ska klara avgasproven :P Typ sänkt insprutningstryck eller annan EGR-användning.
av Fjulle
Ja...det stämmer! Trycker man på lite så låter det mindre. Upptäckte problemet när jag besiktigade bilen och besiktnings mannen åkte runt lite när jag stod utanför.
Det lät väldigt trist hur som...

...
av Erito
Jag och sambon har en varsin XC70 av sista modellen. D4 5cyl och D5 5cyl. Ja ni som är insatta vet säkert vilken motor det är då. De låter helt olika min D5a har det här extra knackandet ni beskriver som bara uppstår vid lätt gaspådrag. Jag har haft min på Volvo och fått senaste programvaran men det blev ingen skillnad alls. Däremot har jag också sannolikt ett spridarproblem i och med ett annat symptom (en annan historia). Så undra om problemen kan hänga ihop som någon var inne på här i tråden? Volvo ska ha ca 30.000kr för att byta spridare 😂 problemet jag har är så litet så jag rullar vidare. Och framöver kommer jag skicka spridarna till till någon firma i Stockholm som testar dem och byter ut den dåliga. Detta för en väldigt lågt summa i sammanhanget. Men blir ju lite jobb själv + ned till Volvo och be vänliga personal att göra någon magisk kalibrering av spridarna sen.
av v70norge
Min (d3 2.0 5cyl. 136 hp) ble bedre da jeg byttet til annen type diesel. Knackar mindre med "premium" diesel, merket forskjell etter å ha kjørt en tank.
av Johan8004
Börjar misstänka att det är egr. Den är bypass när bilen är kall, och börjar jobba när motorn blivit varm.
av flygsfors
Finns det inte något typ av "egr-rör", ett böjt metallrör med flänsar på båda håll vid egr som kunde "spricka" vid flänsen och börja läcka där, kanske ge ifrån sig missljud? Kan inte få in nån bild på det men jag upplever också "dieselknack" på min V60 D5 -12, speciellt på tomgång men även fast den är varm, så finns detta rör på D5, tror jag bara hittade det på nyare modeller? Funderade också på att hälla i någon typ av spridarrengörning.
av RonRon
Hej! Har också detta extra knackande -13 D4 2l 5cyl!
Ljudet uppstår tydligast när motorn är varm och vid medium gaspådrag. Bilen har varit hos Volvo för provkörning och koll med dator, inga felkoder! två tekniker hör ljudet men säger att det är ”normalt”, inget att oroa sig för, den ena har samma motor med samma ljud i sin bil. Tipset var att ljudet kan minska med bättre diesel.

Jag tycker ljudet är rent av störande.

Ska testa tanka på cirkel K miles plus några gånger
av Johan8004
Har haft samma symtom vid lätt belastning , spikande när bilen d5204t3 blivit varm och värre om det är varmare ute.
Kan konstatera att det inte ska spika så.
Min är nu fri från det spikandet.
Det jag har gjort är bytt ventilkåpspackning självklart tagit ur spridarna för annars går det ju inte att få loss ventilkåpan, var lite blött över spridarna så dem har ju antagligen läckt lite. Så rensat ur spridarsäterna och nya kopparbrickor och gjort rent så gott det gick under kåpan och i kåpan. Passade även på att byta kamaxelgivaren som sitter bredvid oljepåfyllnings hålet.
Resultatet blev en motor som inte spikar... hoppas att det kan hjälpa någon annan. Har hållit på med detta problem ett tag bytt del efter del testat tanka blank diesel mm. Men det var detta sista arbete som verkligen fungerar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]