Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Känns som elpriserna ligger stabilt över dygnet numera, SE3 imorrn och så har det sett ut senaste tiden.
IMG_0963.jpeg
Jag laddade bilen i förrgår (eller var det dagen innan det...) och då var det billigt under natten.

Imorgon är det en topp vid 8-9 och sen "platt" under dagen men ser ut att gå ner lite till natten igen. :)
Användarvisningsbild
av Jallemet
StefanN skrev:Mitt i sommaren nu och elpriset ligger och nosar på (SE3) 2.50:-, vad ska det bli framöver tro?
Kunde aldrig tro att elektricitet skulle bli en lyxvara, visst har jag sett ved, olja och pellets flimrar förbi och ballat ur prismässigt så misstankar har funnits men jag har fullständigt ignorerat det.

Elen har ju nästan varit en mänsklig rättighet i Svea rike, tungt att vara medelklass.
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Mitt i sommaren nu och elpriset ligger och nosar på (SE3) 2.50:-, vad ska det bli framöver tro?
Vad är anledningen nu tro? Dåligt med vatten? Underhåll på kärnkraftverk i Europa? Värmebölja med hög AC-förbrukning?

För mig med solpaneler är högt elpris under sommarhalvåret inget som påverkar mig ekonomiskt i så stor utsträckning, men man undrar ju. Häromdagen var elpriset nere på 1-2 öre.
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Jag tror att många kärnkraftverk är urtagna för underhåll men så är det väl alltid på sommaren?
Man verkar också hålla ner produktionen på vattenkraft rätt mycket.

En vinterdag producerar vi ofta kring 24000MW (totalt med all produktion) och exporterar några tusen av det.
Nu producerar vi bara kring 14000MW och exporterar ca 1500MW.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: ons 28 jun 2023, 09:11 Häromdagen var elpriset nere på 1-2 öre.
Beror väl på om det blåser eller ej. Det blåste ju härmodagen, men inte just nu, Man kan ju inte reglera när det blåser eller ej.

Hade det varit enkelt att lagra hade ju någon köpt in för 1 öre förra veckan och sedan såld den för 100 öre denna veckan. Tänk om man satsat en miljon på det så hade man fått tillbaka 100 mille efter 4 dagar. Så hade man inte behövt jobba mer i detta livet.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 28 jun 2023, 09:11 Häromdagen var elpriset nere på 1-2 öre.
Beror väl på om det blåser eller ej. Det blåste ju härmodagen, men inte just nu, Man kan ju inte reglera när det blåser eller ej.

Hade det varit enkelt att lagra hade ju någon köpt in för 1 öre förra veckan och sedan såld den för 100 öre denna veckan. Tänk om man satsat en miljon på det så hade man fått tillbaka 100 mille efter 4 dagar. Så hade man inte behövt jobba mer i detta livet.
Fast att man håller ner vattenkraften så här pass har väl inte varit så vanligt tidigare? Vi har också en minskning av kärnkraft under dagen.
Användarvisningsbild
av StefanN
Jämför man med förra årets rekordpriser så är det i stort sett samma priser idag, och då kan jag tex nämna att 23 aug kostade elen 6,47:- i snitt den dagen vilket va det dyraste elpriset på hela året.
  • 1
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 279

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]