- mån 26 jun 2023, 16:25
#1545163
Då var jag tillbaks i Sverige och har tagit tag i mitt lilla problem med spänningsförsörjningen till LSM.
Jag började med att demontera säkringspanelen i motorrummet. Där visade det sig att ledaren från säkringen var väl ansluten till säkringsstiftet.
Alltså är det avbrott mitt på kabeln mellan säkringspanelen och kontakten 74/411. Avbrott i kabeln låter lite märkligt men så är det. Anslutningarna i ändarna borde vara mer sannolik felkälla tycker jag.
Att avhjälpa felet visade sig inte vara så enkelt. Att byta hela kabelhärvan hade varit ett digert jobb.
Jag drog därför en tråd parallellt med kabelhärvan och kapade och lödde in den mot en stump vid säkringspanelen respektive kontaktdonet under handskfacket. Detta tog mig 2 dagar att genomföra men nu funkar allting. Helljus, öppning av tanklock och ratten för inställning av strålkastare.
Man undrar hur mycket arbete det skulle vara att byta hela kabelhärvan och vad en sådan skulle kosta. Det ser ut som att väldigt mycket framför torpeden måste demonteras och torde ta många dagar i anspråk.
Jag började med att demontera säkringspanelen i motorrummet. Där visade det sig att ledaren från säkringen var väl ansluten till säkringsstiftet.
Alltså är det avbrott mitt på kabeln mellan säkringspanelen och kontakten 74/411. Avbrott i kabeln låter lite märkligt men så är det. Anslutningarna i ändarna borde vara mer sannolik felkälla tycker jag.
Att avhjälpa felet visade sig inte vara så enkelt. Att byta hela kabelhärvan hade varit ett digert jobb.
Jag drog därför en tråd parallellt med kabelhärvan och kapade och lödde in den mot en stump vid säkringspanelen respektive kontaktdonet under handskfacket. Detta tog mig 2 dagar att genomföra men nu funkar allting. Helljus, öppning av tanklock och ratten för inställning av strålkastare.
Man undrar hur mycket arbete det skulle vara att byta hela kabelhärvan och vad en sådan skulle kosta. Det ser ut som att väldigt mycket framför torpeden måste demonteras och torde ta många dagar i anspråk.