Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lephhe
Tjenare, har en v70 från 2005 som jävlas. När man ska åka iväg så dör den bort, men dör inte helt, och antisladd lampan blinkar. ABS lampan lyser vid start men när man åker iväg så försvinner den, men istället kommer allvarligt bromsfel meddelandet efter att bilen har "dött" bort. Även hastighetsmätaren slutar att fungera efter några minuter när man kört iväg. Har inte märkt att det skulle vara nåt fel på bromsarna, men har inte nitbromsat heller.
Nån som haft samma problem förut?
av Storfot
Det är inte solklart vad du menar med "dör bort men dör inte helt". Men om du menar att den svarar dåligt på gasen så kan det hänga ihop med bromsproblemet, det kan vara STC som stryper gasen för att den tror något hjul spinner. Så testa i så fall att slå av STC.

Därefter är det väl läge att kolla vilka felkoder du har fått från bromssystemet. Jag skulle ha gissat på en dålig ABS-krans, men eftersom hastighetsmätaren lägger av så skulle det i så fall vara båda sidor som krånglar eller så är det något annat.
av Lephhe
Storfot skrev:Det är inte solklart vad du menar med "dör bort men dör inte helt". Men om du menar att den svarar dåligt på gasen så kan det hänga ihop med bromsproblemet, det kan vara STC som stryper gasen för att den tror något hjul spinner. Så testa i så fall att slå av STC.

Därefter är det väl läge att kolla vilka felkoder du har fått från bromssystemet. Jag skulle ha gissat på en dålig ABS-krans, men eftersom hastighetsmätaren lägger av så skulle det i så fall vara båda sidor som krånglar eller så är det något annat.
Aa precis, känns som att de är antispinnen som tar emot, ursäkta min fåliga förklaring.
Var efter en felkodsläsare och gick från abs systemet upp
ABS 0100
ABS 0021
Kommer inte ihåg om de var 0022 eller 0020 men det stod samma sak som 0021
ABS 0011
Samma sak där, 2 stycken olika, om det var 0010 eller 0012
Samt en felkod för hastighetsmätare A
Testade radera felkoderna och nu har jag bara kvar ABS 0011 och ABS 0021
Kan det vara fel på ECM:en som koden 0100 säger, eller är det bara fram sensorerna som är problemet?

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]