NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hade bilen inne på en vanlig basservice en måndag. Nån dag senare säger frugan att bilen inte riktigt "tar" i gasen och att den känns lite ryckig. Nån dag senare vid gaspådrag lägger den ner helt och hamnar i "felsäkert läge?" Går ej att gasa och motorn börjar skaka. Varning, motorservice erfordras och antisladd system varning samt så börjar motorlampan lysa gult.

Ringer bärgaren men tar tid så testar starta om ett par gånger och alla varningar försvinner. Lyckas då ta oss hem. Låter bilen stå och ringer verkstan och får åka in med bilen, på väg in så händer samma sak igen. Bilen går ryckigt och vid gaspådrag uppe emot 60 km så lägger den ner.

Gubbbarna i verkstan läser felkoder:

p126400
-cylinder 4
-Hög till låg sida
-Intermittent

P02CC00
-insputningsventil cylinder 1
-inlärning offset vid min gräns
-intermittent

P02D100
-Insputningsventil cylinder 3
-inlärning offset vid max fräns
-Intermittent

Dem skickar mig till en annan verkstad då dem inte är så haj på dieslar. Där säger dem att alla 4 spridare måste bytas. kostnad 18000kr

Hur stor är risken att alla 3,4 gå sönder samtidigt, eller att man kanske kört rätt länge med dem trasiga?
Finns det någon med liknande erfarenhet?

Har inte så stor kunskap så blir väl till och byta men vill kolla med er i forumet först :)

Mvh
Har samma bil. Bytt 2 st spridare på 2 år. Dessa jädrans spridare på denna motorn…
Testa byt 4 ans spridare och se om det försvinner. Har du pengar byt alla 4 direkt.
Bytte 1 åt gången på min och de blir inte riktigt bra. Rycker och har sig mellan 1500-2300 varv. Dock rullar den som den skall. Bästa är att byta alla 4 direkt då dem andra också ger sig till slut. Jag bytte dock första, sedan efter 1 år 2a och inväntar de andra fortfarande 😀
Hade för övrigt samma symptom du beskriver

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]