Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derradukee
Hej! Köpte en V70N för ett litet tag sedan, stått stilla i ca 2år. Men var "nyservad" ny olja, nya stift, nytt filter, igenom gångna bromsar etc. Fick endast en tvåa på besiktningen. Trög styrning och ingen återgång. Vilket förra ägaren tydligen inte ens har märkt av.

Läste runt en hel del och av allt att dömma så trodde jag det var rattaxelknuten som kärvade. Vilket verkar vara vanligt. Har testat att smörja den ett par gånger senaste veckorna och tyckt att det blivit något bättre men idag plockade jag bort den för att se om min hypotes stämde, men den var väldigt lätt och fin att röra på. Tog bort fälgarna och lossade styrlederna. Gick att röra jätte lätt på skivan då, så topplagringarna var det inte heller.
Däremot den där dyra historien om styrväxeln...
Den är helt stum, går absolut inte att röra för hand hur mycket man en tar i. Gick knappt att svänga med hjulen på (med handkraft).

Damaskerna är fina, besiktningen sa inget om det heller.
Oljan är fin också, och rätt nivå.
Inget läckage heller.
Känns liksom aldrig som att servon kickar in alls, men något ytte pytte lättare blir den ibland, vid visst rattutslag.

Någon som har någon idé? Finns det något man kan testa innan man köper en bättre begagnad styrväxel? En ny är ju bara att glömma, kostar ju halva bilens värde.

Tack på förhand! :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle ha tagit av damasken på vänster sida och kollat om kuggstång och pinjong gått helt torr på fett.. Vrid ratten helt åt höger och smöra på något tjockt MoS2-fett på kuggstången isåfall.
Och sen hällt lite olja uppifrån på kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln. Det händer att detta lager rostar och kärvar ihop. Det sitter någon slags gummikopp ovanför lagret som ska hindra vatten och smuts från att komma in uppifrån men den är långtifrån hermetisk :-)
Nu jobbar jag med en V70 mk 1 men jag misstänker att styrväxeln är rätt snarlik
Användarvisningsbild
av Derradukee
Erik Å skrev: ons 21 jun 2023, 20:51 Jag skulle ha tagit av damasken på vänster sida och kollat om kuggstång och pinjong gått helt torr på fett.. Vrid ratten helt åt höger och smöra på något tjockt MoS2-fett på kuggstången isåfall.
Och sen hällt lite olja uppifrån på kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln. Det händer att detta lager rostar och kärvar ihop. Det sitter någon slags gummikopp ovanför lagret som ska hindra vatten och smuts från att komma in uppifrån men den är långtifrån hermetisk :-)
Nu jobbar jag med en V70 mk 1 men jag misstänker att styrväxeln är rätt snarlik
Har faktiskt inte tagit av damaskerna och kollat hur det ser ut, kan det hjälpa att smörja upp det om det skulle ha gått tort länge? Ska testa det i helgen. Nu är det ju strax midsommar så garaget får vila sig lite :-D

Många som har kass styrväxel har oftast läckage eller glapp, inte en helt stum styrväxel. Skulle ventilerna invändigt vara kassa så cirkulerar bara oljan invändigt och styrservon funkar ej, men då bör den absolut inte vara helt stum när man hissar upp den och svänger i luften. Om jag fattat rätt?

Den är faktiskt väldigt väldigt rostig där vid lagret, själva pinnen som går upp till rattaxelknuten. Blir lite orolig nu att det inte ens satt något gummi där som det gör när jag googlar runt... Tänkte iallafall inte på det när jag var där och lossade knuten.

Har inte kollat så mycket på min mk1:a men den ser väldigt lik ut. Blev lite förvånad att tillexempel Vparts inte ens har styrväxel till V70N 05-08, endast till -04.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Derradukee skrev: ons 21 jun 2023, 21:10 .. kan det hjälpa att smörja upp det om det skulle ha gått tort länge?
Min kuggstång var rätt torr, den började nästan gå för lätt efter infettning :-) Det finns ju ett nedre kullager på axeln också, det blir smort på samma gång så att säga.
Skulle ha smort för länge sedan om jag hade vetat. Har nog fått lite glapp pga helt onödigt slitage.. och bilen har bara gjort blygsamma 61k, knappt inkörd :-D
Damaskens innerände kan du fästa med ett lite kraftigare buntband sen (4.8 eller var det kanske 7.6mm jag använde.. minns inte) Nästintill omöjligt att få dit riktigt metallklammer då styrväxeln sitter på plats.
Hantera damasken försiktigt, de blir sköra med åren :-/ En ny är inte fel
Användarvisningsbild
av Derradukee
LÖST! Har glömt att uppdatera här, men det löste sig till slut.
Köpte en "ny" styrväxel ifrån någon som jobbat på någon verkstad och sålde ett gäng helt nya för 2500kr/st samma nummer som orginal iallafall. Men om det var Kina eller en riktig kan jag inte riktigt svara på med tanke på priset jag gav. Hur som helst så bytte jag den och allt funkade kanon efter det. Förmodligen hade den andra kärvat ihop invändigt eller något som täppt sig i den. Såg även en spricka på styrsnäckan efter demontering.

Det gick fint att få ur den utan att släppa framvagnen som en hel del sa var iprincip omöjligt. Lyfte dock motorn någon cm.

Tyvärr är bilen nu i andra händer trotts allt slit då livet tog en annan väg än planerat.

Tack för all hjälp! :-D

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]