Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fRELYAX
Någon här som har bra koll på XC60, går som sagt tyvärr inte öppna bakluckan med knappen mellan nr-belysningen.
Har strömsatt låskistan på stift 1/2 och då öpnnar låset, samt även "plingat" knappen och den släpper igenom när man trycker på microbrytare.
Även kollat kablaget i gummiskyddet mellan bakluckan/chassit och där finns inte heller några skador eller dylikt.
Blinkers:en reagerar när man trycker på fjärren för att låsa upp bakluckan.

Så någon som har något mera tips på vart man ska leta efter kabelbrott alt något som kan vara defekt.? Kan det vara låskistan trots att den fungerar när man sätter ström på den?.

Tack i förhand.
Mvh Fredrick.
Användarvisningsbild
av Derank
Hade samma fel på min V70 brytaren var ok, det var den gula kabeln som går från microbrytaren till kontaktstycket som var av i höljet. KOlla kablarna var för sig, de har en tendens att gå av där de är nertrycka i plastklykorna
av fRELYAX
Har dock mät att brytare ger jord hela vägen ner till sitt kontaktstycke i golvet på Chassit, så dit fungerar det iaf.
Någon som vet/kan tyda Volvos elschema vart brytare går in i CEM:en? samt utgången för låskistan.? Antar att nästa steg blir att mäta så det är helt där imellan.
Samt vart sitter CEM:en på en xc60 -09:a? XD
av TorgnySäker
Har du löst felet?
Har samma problem mätt och signalen verkar go fram.
Har testat att brytaren sluter och det gör den i tio fall av 10 när jag mäter.
Om jag manuellt sluter stift 1 och 2 (från vänster) i kontakten öppnar låset men inte alltid.
Nästa steg har blivit att beställa begagnad låskista från Skroten och hoppas att det hjälper.
Var hittar laj kontaktinformation för låskistan dvs signalerna för de 4 stiften.
av martin991
Jag har samma problem och har inte hittat någon lösning.
Jag har mätt och allt fungerar fram till och med kontakten till vänster i bagageutrymmet.
Jag kan inte heller se några fel på kablarna eller skav.

My16, ej el-lucka.
av Nichlas
Hej, har ni löst era problem?
Jag har en XC60 fr 2011 med samma problem.
Jag monterade bort själva plastkåpan som man trycker på för att öppna bakluckan. Där bakom det en liten metallsplint som skall tryckas in via plastkåpan.
När jag trycker på den, utan plastkåpan, så fungerar det bra.
När jag monterar dit plastkåpan och trycker, så fungerar det bara var 10'e eller 20'e försök.
Det är som att plasten har nötts ut.

Skall försöka beställa en ny sådan för att se om det löser problemet.
Tillsvidare kör jag utan kåpa.

Hur har det gått för er? Tacksam för svar!
av Oskbac
Tjena, köpte du en ny lucka och testat byta? Har precis samma fel på min 2014 xc60, fungerar inte att få upp el luckan när plattan sitter där, men fungerar när man tar bort den.
av Nichlas
När man öppnar luckan sitter det en rostfri fjäder som trycks mot en liten knapp, denna fjäder blir förmodligen med tiden lite trött.
Jag löste det genom att lite lätt böja fjäderna så den styvnade lite mer och på så sätt trycker mot knappen på ett bättre sätt när man sätter tillbaka luckan.

Testa det, alternativet är att byta ut hela skiten
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw