Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad är det för årsmodell? Husen är ju väsentligen domsamma oavsett 900-modell, dvs det finns 3 olika beroende på årsmodell. Visst, 960 95+ har gråa mätartavlor istället för svarta, och 940 finns med turbo/eco-mätare, men komponenterna är likväl domsamma så det går utan problem att ta ett matchande hus från en 940 till en 960, eller vice versa.
Användarvisningsbild
av L3LL3
Är det verkligen så? Det ser iofs. inte ut att spela någon större roll. Verkar tyvärr inte finnas några 940-instrument heller till en 91'a (vilket är årsmodellen på min 960).

Om jag ändå skulle hitta ett passande hus, hur ska man förhålla sig till mätarställningen (som sannolikt ej kommer att stämma)?
Användarvisningsbild
av lennarte
Spelar nog ingen roll. Det står i "registret" om min 745-a att den rullat 0 mil om året sedan drygt 10 år tillbaka i tiden då väg och trippmätaren gick sönder. Ingen har sagt något. Bilprovningen bara skriver av det där står och kollar att hastighetsmätaren fungerar. Har väg och trippmätare i en gammal mobil jämte mätarhuset, det "gnydde" dom om dom första åren. Men bara dom såg att hastighetsmätaren fungerade sa' dom inget mer
Användarvisningsbild
av frasse4
Skulle tro att man kan justera siffrorna innan man monterar. I alla fall på 850 kan man lossa plastdreven, lyfta på axeln till siffrorna och snurra varje siffra för sig. Finns säkert på Youtube
Användarvisningsbild
av Lucif3r
91.. Då funkar hus från en -92a också. Och jag är rätt säker på att 740 91-92 också har samma hus, men ska inte svära på det.

Dessa hus är f.ö. dom sämsta. Dom verkar tamigfasen alltid gå sönder... Säkerligen därför det är en avsaknad av dom på skroten.
Användarvisningsbild
av L3LL3
Hej igen!

Jag har ev. hittat ett hus till en 940, 1991 på en skrot. Det betonar dock att det måste vara rätt modellbeteckning för att det ska funka mellan bilarna (om det är korrekt eller ej vet jag inte). Detta som kommer från 940 heter 1398484. Någon som med säkerhet kan säga om det passar till min 960?

/LS
Användarvisningsbild
av L3LL3
Ja, men då är det ju en fördel att ha instrumentet hemma. Enl. ditt (Lucif3r) tidigare konstaterande bör det väl inte vara något tvivel, iaf. inte när det rör sig om samma årsmodell?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]