Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hade bilen inne för hjulinställningar och dom kunde ej lossa dessa bultar. Dom ville ej riskera att bryta dessa bultar, dom bad mig lossa dom och komma tillbaka

Är det något speciellt man ska tänka på när man lossar dessa?
IMG_5870.jpg
IMG_5870.jpg (2.55 MiB) Visad 839 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
HakanF skrev:Köp nya de kommer gå av. Annars inget speciellt.
Kan man ha sönder något när man försöker lossa dom?

Eller köper jag nya, drar dom med muttermaskin och knackar ut dom?

Användarvisningsbild
av TommyP86
Dom kommer sitta fast i hylsorna på bussningarna, så det fjädrar när man försöker gänga ur.

De som varit värst har jag fått såga av sen byta bussningar och bult. De flesta går dock ur med en överdriven portion våld.
av Doomis
Det är första gången jag faktiskt hört att det är kundens uppgift att lossa bultar på en verkstad. :-)
Är det likadant om man lämnar in den för kamremsbyte på den där verkstaden, ska du som kund behöva lossa på remskivan då också innan eller låsa kamdreven?
Är det inte deras jobb tänker jag, är det inte därför man lämnar in den?
Du betalar ju för en tjänst för att de ska ställa hjulvinklarna, då bör de ha de verktygen som behövs för att just kunna ställa hjulvinklarna. Det kan ju omöjligen vara första gången de stöter på att inställningsskruvarna sitter fast eller måste bytas. Skumt.

Hur som. Om skruvarna sitter så fast i hylsan genom bussningen så är mitt råd att byta lagringarna på en gång.
Håller helt och hållet med!

Har beställt nya bultar, kommer försöka släppa dom ikväll, strular det för mycket byter jag ut hela bärarmen till en bättre begagnad. Antar att dessa bussningar måste pressas in, har ej tillgång till press.

Tack för hjälpen!

av Yaniz
Doomis skrev: Är det likadant om man lämnar in den för kamremsbyte på den där verkstaden, ska du som kund behöva lossa på remskivan då också innan eller låsa kamdreven? Är det inte deras jobb tänker jag, är det inte därför man lämnar in den?
100% :wacky:
Doomis skrev:Det är första gången jag faktiskt hört att det är kundens uppgift att lossa bultar på en verkstad.
En sådan "verkstad" hade jag inte gått nära fler gånger.

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]