Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojo1234
Hej, jag har följande fel på min XC70 D5 (gamla motorn) från 2015 som gått 18000 mil ca. Jag bytte hjullager höger fram för själva lagret var dåligt. Gjorde detta på Speedy och vet inte vad de satte in för lager (spelar kanske ingen roll för historien då ABS kransen sitter på drivaxeln och byttes inte). Strax efter varnar bilen för lågt däcktryck vänster fram men det är falsklarm. Efter ytterligare några dagar kommer hela kedjan med felmeddelanden om antispinn, ABS, bromsfel etc som kommer när bilen har fel på någon givare. Har bytt ABS-givaren vänster fram men felet kom tillbaka efter någon kilometers körning. Har varit på Speedy som läst felkoder och konstaterat att båda givarna bak anser sig vara felaktiga och fick offert på att byta dessa dvs hjullager och givare (ca 8000kr för båda sidor). Speedy nollställde alla felkoder men felkoderna kom tillbaka när jag körde ut från parkeringen. Nu är frågan vad felet egentligen är? Hur vet bilen vilken axel (fram eller bak) som ger rätt värde på hjulhastigheten? Känns ju osannolikt att båda givare bak ger upp samtidigt? Kan jag göra något annat för att hitta det verkliga felet? Tacksam för alla förslag.
av HakanF
Dåligt batteri?
Jag är dessutom ganska säker på att "abs kransen" sitter i lagret fram iaf gör det de på min.

Och på högersidan kan det sitta en hallgivare ifall de bytte den och satte dit en vanlig givare.
Jag har bytt batteri förra hösten, då varnade den också för antispinn (förutom att den först varnade för dåligt batteri några gånger) men batteribytet löste det då. Tänker att det är någon givare/krans som börjar ge svagare signal och nu har det nått gränsen där bilen anser att det är ett fel. Kan ju såklart byta alla hjullager men det blir lite dyrt sätt att fixa ett enskilt problem.
Och de bytte inte givaren i samband med hjullagerbytet för jag har haft av skivan och konstaterat att det är den gamla som sitter där. Ville ta loss den och inspektera men den sitter så hårt att jag inte kan ta loss den utan att ta sönder den.

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]