Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har under senare tid haft bekymmer med motorgången, motorn bluddrar och rycker mellan 1000 och 1500 varv, händer att den tom dör, framförallt vi parkeringsmanövrer, inga gubbstopp dock, har automatlåda :P :P :P

Mätarställning lite drygt 13000 mil

Inga felkoder, motorlampan lyser inte, går man lite hårdare på gasen är det inga problem men man får ju bara köra 40 i stan...

Teorier?
Senast redigerad av 1 a98hansy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Har du fått bytt kamrem i anknytning till problemet uppstod?
mattiasv60 skrev:Och det tråkiga standardsvaret: Har du kollat ev felkoder - även lagrade/sparade ? Går bilen såpass illa borde den ha reagerat och sparat felkoder...
/M
Nej, det finns inte några sparade koder förutom en trasig nummerplåtsbelysning.
av Henkan
Igensatt EGR kanske. Min betedde sig liknande innan jag tog bort och gjorde ren den, inga gubbstopp dock.
Hur går den när den är kall, första minuterna. Min gick bättre kall sen kom ryckningarna.
Henkan skrev: mån 12 jun 2023, 12:11 Igensatt EGR kanske. Min betedde sig liknande innan jag tog bort och gjorde ren den, inga gubbstopp dock.
Hur går den när den är kall, första minuterna. Min gick bättre kall sen kom ryckningarna.
"Gubbstoppen" kommer när den är kall, lagom trevligt när man ska korsa en väg i rusning, annars jämt ryckigt runt nämnda varvtal vilket är hela tiden i stadskörning och även i de första växlingar vid acceleration.

Hört att Volvo stått för lite EGR-konstigheter tidigare, bl a fick far den utbytt utan kostnad på sin XC60, men är det försent nu, nån som vet?
LuddanS skrev: lör 17 jun 2023, 10:49 Någon framgång här? Har samma problem nämligen, samma årsmodell och motor.
Lyckats motionera igång mekaniken hjälpligt genom att plocka bort plastlocket under elmotorn på ventilen och rengöra med bromsrengöring sedan smörja med universalolja och "rackla" fram och tillbaka. Väntar på leverans av krypolja av högre (i a f dyrare) kvalitet, vet dock inte om det är en långsiktig lösning, osäker på hur sån olja trivs i de temperaturerna.

Hittat en begagnad ventil på Blocket också, kanske offrar jag en semesterförmiddag för att byta om andan faller på ;-)
a98hansy skrev:
LuddanS skrev: lör 17 jun 2023, 10:49 Någon framgång här? Har samma problem nämligen, samma årsmodell och motor.
Lyckats motionera igång mekaniken hjälpligt genom att plocka bort plastlocket under elmotorn på ventilen och rengöra med bromsrengöring sedan smörja med universalolja och "rackla" fram och tillbaka. Väntar på leverans av krypolja av högre (i a f dyrare) kvalitet, vet dock inte om det är en långsiktig lösning, osäker på hur sån olja trivs i de temperaturerna.

Hittat en begagnad ventil på Blocket också, kanske offrar jag en semesterförmiddag för att byta om andan faller på ;-)
Härligt att höra! Gick det komma åt där under utan att montera bort hela EGR-paketet alltså?

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]