Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Jaha, där ser man. De ville byta hela kondensorn eftersom torkfiltret enligt dem satt integrerat i kondensorn ... Frågan jag ställer mig nu är om kompressorn verkligen måste bytas. Ska nu i veckan som kommer läcksöka och demontera magnetkopplingen och kolla hur det ser ut mellan koppling och kompressor. Återkommer med hur det går ...
Användarvisningsbild
av lennarte
binkie skrev: lör 17 jun 2023, 23:01 Hoppas du meddelar den verkstaden som du vänder dig till att du tidigare fyllt skiten med gasol...
Har väl ingen beydelse vad där varit i nu när den är tom.?? Det går att fylla med gasol också, men Enviros gas är mer miljövänlig och mindre brandfarlig än R134 och R1234yf. Den säljs över stora delar av världen utom EU då "vi" blev mutade av DuPoint att använda 1234yf som är mycket mer brandfarlig. Jag köper numera min gas på Jula sedan Biltema ändrat på sin brännargas.
Enviro Safe har en glasflaska med medel i som torkar ur systemet på fukt, och även gas med olja om det varit en större läcka. Jag använde detta när jag bytte kondensorn för 5 - 7 år sedan på min 745-a och det funkar än. Med extra påfyllning någon gång
av Bewsfroe
Hur gick det? Står in för byte av kompressor och har forskat en hel del.

Systemet ska egentligen spolas för att garantier ska gälla. Man ska även byta torkfilter och expansionsventil.
Plockar man en kompressor på skroten spelar det kanske ingen större roll men surt att stå utan garanti på nya delar om man inte har ryggen fri.
av m2c
Bewsfroe skrev: fre 08 sep 2023, 22:22 Hur gick det? Står in för byte av kompressor och har forskat en hel del.

Systemet ska egentligen spolas för att garantier ska gälla. Man ska även byta torkfilter och expansionsventil.
Plockar man en kompressor på skroten spelar det kanske ingen större roll men surt att stå utan garanti på nya delar om man inte har ryggen fri.
Varför ska du byta kompressor? Anledningen till att man ska spola systemet och byta exp ventil är att om den gamla skuret så kan det komma metallspån i systemet som pajjar den nya.

Men om den gamla inte skurit så har jag svårt att se hur de ska bevisa att du inte spolat systemet bara genom att se på kompressorn.
Gasspjäll- justering.

Det ska vara stängt och ska inte behöva […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]