Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Om du har en sådan tub, kan du se temperatur området? Dom skriver inte ut det i texten. Biltemas har ett användnings område på -40° till +240° dom jag (CRC) hittat står det inte i texten eller på tuben. Dom andra verkar ha -40° till +200° Säkerhets databladet står bara självantändnings temperatur (250°) och det är ju inte riktigt samma sak. Jula ska ha den, får ta vägen där förbi någon dag annars :-) :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Största skälet till att man föreskriver silikon-fett till bromsarna är att biltillverkarna är livrädda för att vanligt fett ska smälta och rinna ut på skivorna vilket skulle kunna leda till att någon kör ihjäl sig + skadeståndsprocesser, recall osv..
Så tanken är att silikonfett visserligen förstörs över en viss temperatur men det ska i alla fall inte kunna bli flytande.. Någon som känner för att göra ett experiment? :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Hittade denna på AliExpress.
Brake guide pin grase -45° till +300°
-210904050333649843.jpg
-210904050333649843.jpg (62.37 KiB) Visad 722 gånger
Den blir bra till pinnarna, kanske är en sådan som brukar vara medskickade när man köper klossarna. Får bli en sådan, får den inte till denna bil dock, så det får 745-an som blir försöks bil.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har då aldrig använt något specieelt fett till bromsarna på någon bil, brukar ta vanligt smöjfett på jobbet som används till att smörja allt med.
Användarvisningsbild
av lennarte
TommyP86 skrev:Tips är att se om ni hittar crc’s silikonfett. Det är ljusår bättre än biltemas
lennarte skrev:Om du har en sådan tub, kan du se temperatur området?
Erik Å skrev:Största skälet till att man föreskriver silikon-fett till bromsarna är att biltillverkarna är livrädda för att vanligt fett ska smälta och rinna ut på skivorna
Hittade CRC silikon fett på Jula. Står inget om temperaturen. Personalen hjälpte mig och hittade positiva referenser om användning till glidpinnarna. Så den blir bra tills jag får hem den jag beställt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu monterat glidpinnarna. CRC fettet är fastare än Biltemas silikon fett så det funkar bättre där, men till att smörja under damasken är det för fast. Vid montering under renovering funkar det nog 100. Köpte silikon spray också (Biltema), det kan nog funka under damasken. Men på dom nya oken får det vara, dom ska väl vara smorda "från fabrik". Hoppas jag....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Siliconsprayen lär ha lacknafta som lösningmedel (brukar går att se i säkerhetsdatabladet).
Räkna med att o-ringen sväller :-) Men den går väl tillbaka till ursprunglig form när lacknaftan avdunstar..
Användarvisningsbild
av lennarte
Då sprack det (kanske), får kolla det. Vad tunnar man silikon fett med annars? CRC är för tjock för min injektionsspruta. Biltemas funkade.
Användarvisningsbild
av lennarte
Svarar själv på det, sökte på det. Det finns lite olika silikon oljor men det verkar mest vara till skönhetsprodukter. Men teknisk bensin (heptan) ska man kunna använda. Får prova på 745-an till hösten
Användarvisningsbild
av TommyP86
Köp nåt rc-silikon annars. Typ 5-10k kanske.
Men det är herrejössesonödigt att såsa runt under damaskerna, å andra sidan gör vi alla som vi vill.
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]