- fre 16 jun 2023, 10:42
#1544352
Hej, Jag har problem med min S70
Jag har haft ett överliggande problem under mycket långtid, problemet var att den dog under körning helt random. Oavsett växel, hastighet eller väder. Däremot har jag spelat musik varje gång. Men nu startar den inte överhuvudtaget.
Jag har bytt ABS givare (fick fel kod på detta), jag har stålborstat batteripolerna samt jordningspunkter, har kollat med spec verktyg om batterit är dåligt (detta var dock längesedan) samt bytt spänningsregulatorn. Jag har även bytt lite andra grejer.
Jag har även läst av V på bränslepumpen, då var den 10.7V men det varierade. Har även fått ladda batterit ofta.
Innan bytet av spänningsregulator läste jag av V på batterit vid olika stadier,
V på batterit vid helt avstängd bil: 12,7 V
V på batterit med bara tändningen på: 12 V
V på batterit med tändning på samt musik, lampor, helljus och fläkt på: 11.8 V
V på batterit med motor på och all elektronik avslagen: 13,5 V
V på batterit med motor på samt musik, lampor, helljus och fläkt på: 13,2 V
Sen bytte jag regulatorn och laddade batterit, sen fungerade epan perfekt i ca 4 dagar. OBS Kolen på gamla regulatorn var slitna. Igår kväll så slutade helt plötsligt hastighetsmätaren fungera och den spärrade bara på 1500 varv i alla växlar samt att ABS-lampan börja lysa, alltså H-reget fick ingen hastighetssignal. Så kollande om kontakterna till ABS givaren satt fast samt om hastighetskontakten i H-reget satt fast, vilket det gjorde.
I morse när jag gick ut till bilen vägrar den starta. När jag försöker starta den klickar och burrar det från motorn först i en ljus ton och sedan i en mörk, säkert nått relät eller liknande. Som sagt tändningen går på men startar ej. Läste även av V på batterit.
Bilen helt avstängd: 12,1 V
Tändning på, allt annat av 8,8V
Tändning, ljus, fläkt är på: musik spelar inte: 5,6V
Har nu satt batterit på laddning, Vet ej hur jag skall fortsätta.
Vad ska jag göra för att lösa mitt problem? Kan jag köpt fel spänningsregulator?
Jag har haft ett överliggande problem under mycket långtid, problemet var att den dog under körning helt random. Oavsett växel, hastighet eller väder. Däremot har jag spelat musik varje gång. Men nu startar den inte överhuvudtaget.
Jag har bytt ABS givare (fick fel kod på detta), jag har stålborstat batteripolerna samt jordningspunkter, har kollat med spec verktyg om batterit är dåligt (detta var dock längesedan) samt bytt spänningsregulatorn. Jag har även bytt lite andra grejer.
Jag har även läst av V på bränslepumpen, då var den 10.7V men det varierade. Har även fått ladda batterit ofta.
Innan bytet av spänningsregulator läste jag av V på batterit vid olika stadier,
V på batterit vid helt avstängd bil: 12,7 V
V på batterit med bara tändningen på: 12 V
V på batterit med tändning på samt musik, lampor, helljus och fläkt på: 11.8 V
V på batterit med motor på och all elektronik avslagen: 13,5 V
V på batterit med motor på samt musik, lampor, helljus och fläkt på: 13,2 V
Sen bytte jag regulatorn och laddade batterit, sen fungerade epan perfekt i ca 4 dagar. OBS Kolen på gamla regulatorn var slitna. Igår kväll så slutade helt plötsligt hastighetsmätaren fungera och den spärrade bara på 1500 varv i alla växlar samt att ABS-lampan börja lysa, alltså H-reget fick ingen hastighetssignal. Så kollande om kontakterna till ABS givaren satt fast samt om hastighetskontakten i H-reget satt fast, vilket det gjorde.
I morse när jag gick ut till bilen vägrar den starta. När jag försöker starta den klickar och burrar det från motorn först i en ljus ton och sedan i en mörk, säkert nått relät eller liknande. Som sagt tändningen går på men startar ej. Läste även av V på batterit.
Bilen helt avstängd: 12,1 V
Tändning på, allt annat av 8,8V
Tändning, ljus, fläkt är på: musik spelar inte: 5,6V
Har nu satt batterit på laddning, Vet ej hur jag skall fortsätta.
Vad ska jag göra för att lösa mitt problem? Kan jag köpt fel spänningsregulator?