Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Letar efter kamaxel verktyg till volvo 850. Verkar som biltema inte säljer de längre. Är ute efter en enkel /billig sats
av abel1
Tack! Ä väll den billigare som blir aktuell.... men måste man av med start motor för att använda en sån?
av abel1
Ok. Får nog beställa en sån men verkar vara bäst att svetsa på ett sne stag på kam låsningsverktyget då många klagar på att de böjt sig på den billigare varianten på amazon
Användarvisningsbild
av Erik Å
I Haynes-manualen har de gjort ett eget låsverktyg för kamaxlar av platt- och vinkeljärn. Ser rätt billigt ut :-)
Kan fota om du vill se
av abel1
Ja jag har den boken men dåligt tryck jämt på den sidan så svårt att se hur de ä gjort. Du går gärna lägga in bild om om du vill....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kommer här:
Det hade ju inte varit helt fel om Haynes bara hade orkat tala om hur tjocka plattjärnen bör vara för att passa perfekt i spåren :bored:
kamaxellåsning.jpg
kamaxellåsning.jpg (709.2 KiB) Visad 782 gånger
Se upp med att spåren inte ligger i linje, de ligger precis under centrum på ena axeln och precis ovanför centrum på den andra. Det är därför det ska ligga en distansbricka under det högra plattjärnet.. Jag tror att det är detta Haynes försöker förklara med sista meningen. Närapå obegripligt, som vanligt :-D
Typ så här, eller om det nu blir tvärtom :-)
axeländar.jpg
axeländar.jpg (6.02 KiB) Visad 777 gånger
Hojta om du vill ha diametern på låspluggen uppmätt, går att ordna.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]