Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo v70 2006.
Har felkod på kopplingspedallägesgivaren, och åker väl på att byta den skulle jag tro, men har också läst att någon rengjort kolbanorna och lagt på vaselin där "släpskon" löper, plus att nån lött dit motstånd också.
Men frågan är, om jag nu inte tycker det gör något att farthållaren inte funkar, kan jag då låta bli att byta givaren?
För nu lyser det på instrumentering "motorsystem service erfordras" och då kanske det betyder att bilen går ner i limp mod snart om jag inte byter, eller?
"Limp home" är något man tar till då avgasreningen på något sätt är satt ur funktion eller att annat säkerhetskritiskt problem har uppstått.
Trasig kopplingslägesgivare borde ju rimligen inte vara någotdera och farthållaren är redan avstängd.. Men ta det inte som ett löfte :-)
Hej på er igen.
Köpte ny kopplingspedallägesgivare på Volvo och monterade den, släckte felkoden och allt va frid och fröjd i alla fall fram till idag då felkoden kom upp igen🤮.
Hann köra 10 mil innan felkoden kom igen, så nu vet jag inte hur jag ska gå vidare?
Undrar om någon här på forumet haft samma problem, alltså trots ny lägesgivare så får man felkod på givaren?
Finns det andra "felkällor" än själva lägesgivaren som sätter felkod på just givaren, och vad i så fall?
Nu såg jag att du köpt en ny givare men kan berätta ändå. Jag köpte min v70n med trasig kopplingspedalgivare men just då var det något bråk om priser i Storbritannien så alla vara restnoterade. Bilen gick hur bra som helst tills motorstart 999 då gick bilen in i "limphome". Fick ringa bärgare och inne hos Volvo visste de exakt orsak. 1 med den mjukvaran bilen hade vid leverans sätter den felkod om något inte stämmer i eller under 0.3 sekunder. Den senaste mjukvaran till v70 är de 1 till flera sekunder ( på de komponenter det inte behövs vara mer än så). Så en givare från skroten och en ny mjukvara så har bilen gått perfekt efter det.

Varför jag skriver detta är att det kanske kan hjälpa dig med dit fel? Att mjukvaran i bilen är "överkänslig"?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Hej igen
Nu har jag mätt givarna som jag har. En ny och den gamla, mätvärden som jag får blir så här.
Nya-- 2.98Khom "obelastad och 0.22Khom belastad.
Gamla--4.98Khom obelastad och 0.34Khom belastad.
Har kollat på Youtube när en del mäter på givare, och det verkar vara så att det max får vara typ 3.0Khom ej ihoptryckt, vad det max får vara för värde när man trycker ihop givaren vet jag inte.
Men något tips på hur dessa givare falerar kan jag inte få fram.
Skulle ju vara intressant att få reda på varför de här lägesgivare går sönder, och då speciellt på såna som det inte är något synliga avvikelser.
Det är helt enkelt så att släpkontakten nöter bort materialet på kolbanan och då blir resistansen gradvis högre. Med tiden blir det genomskinliga spår där kontaktfingrarna löper :-/
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]